The Boys from Brazil (1978)

Regie: Franklin J. Schaffner | 123 minuten | drama, horror, thriller, science fiction | Acteurs: Gregory Peck, Laurence Olivier, James Mason, Lilli Palmer, Uta Hagen, Steve Guttenberg, Denholm Elliott, Rosemary Harris, John Dehner, John Rubinstein, Anne Meara, Jeremy Black, Bruno Ganz, Walter Gotell, David Hurst, Wolfgang Preiss, Michael Gough, Joachim Hansen, Sky Dumont, Carl Duering, Linda Hayden, Richard Marner, Georg Marischka, Günter Meisner, Prunella Scales, Raul Faustino Saldanha, Jürgen Andersen, Mervyn Nelson, David Brandon, Monica Gearson, Wolf Kahler, Gerti Gordon

‘The Boys From Brazil’: de film waarin de latere ster uit B-komedie ‘Police Academy’ (Steve Guttenberg) en die uit klassieker ‘To Kill a Mocking Bird’ (Gregory Peck) elkaar treffen. Beide heren spelen prima, maar verder is de casting in deze verfilming van schrijver Ira Levins gelijknamige bestseller niet zo geslaagd. Dit versterkt de campy uitstraling van de adaptatie, die al zo moeilijk serieus te nemen is.

Toch jammer dat regisseur Franklin J. Schaffner (‘Planet of the Apes’) de toon van het boek niet op beeld wist vast te leggen. Ondanks dat de film behoorlijk trouw is aan Levins roman, verhinderen het vaak houterige acteerwerk en de beroerde Duitse accenten dat hetzelfde spanningsniveau wordt gehaald. Een gemiste kans, want het bronmateriaal leent zich uitstekend voor een spannende thriller.

Nazi-jager Ezra Lieberman (Laurence Olivier) heeft zijn leven na de holocaust gewijd aan het opsporen van nazi’s die na de oorlog hun toevlucht in verre oorden zochten, om zo aan hun berechting te ontsnappen. De joodse student Barry Kohler (Steve Guttenberg) neemt vanuit Paraguay contact op met Lieberman, omdat hij vermoedt een nieuw, duivels plan van nazi-dokter Josef Mengele (Gregory Peck) op het spoor te zijn. De oude nazi-jager wimpelt zijn verhaal in eerste instantie af. Tijdens een tweede telefoontje, waarin Kohler meer over zijn bevindingen vertelt, blijft het na wat geschreeuw echter ineens akelig stil.

De jonge onderzoeker had eerder nog wel kans gezien om Lieberman een pakketje met informatie over het op handen zijnde nazi-plot te sturen. Ondertussen beginnen her en der 65-jarige mannen op verdachte wijze om te komen, iets waar Kohler al over berichtte. Lieberman heeft uiteindelijk geen andere keus dan actie te ondernemen, om erachter te komen wat het gruwelijke plan is dat zijn tipgever had ontdekt.

‘The Boys From Brazil’ is op zich heel vermakelijke pulp. Desondanks vraag je je als kijker na afloop toch af of regisseur Roman Polanski, die van Levins ‘Rosemary’s Baby’ een juweeltje maakte, niet een veel betere productie zou hebben afgeleverd.

Wouter Westerhof

Bioscooprelease: 12 oktober 1978