The Breadwinner (2017)

Recensie The Breadwinner CinemagazineRegie: Nora Twomey | 94 minuten | animatie, drama | Originele stemmencast: Saara Chaudry, Soma Chhaya, Noorin Gulamgaus, Laara Sadiq, Ali Badshah, Shaista Latif, Kanza Feris, Kawa Ada, Kane Mahon, Ali Kazmi, Mran Volkhard, Reza Sholeh

Sommige films zijn kleine pareltjes, die je weten te verrassen. ‘The Breadwinner’ is zo’n film. Gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Deborah Ellis, van uitvoerend producent Angelina Jolie en de eerste film die Nora Twomey zelf regisseert (haar vorige film ‘The Secret of Kells’ regisseerde ze samen met collega Tomm Moore).

‘The Breadwinner’ vertelt het verhaal van de jonge Parvana en haar gezin in het Afghanistan onder bewind van de Taliban in 2001. Haar vader neemt Parvana elke dag mee naar de markt om spulletjes te verkopen, maar dan wordt hij zonder reden gearresteerd en in de gevangenis gegooid. Samen met haar moeder, oudere zus en jongere broertje probeert Parvana te overleven zonder haar vader. Omdat vrouwen niet zonder man de straat op mogen, is het voor hen onmogelijk om aan geld en aan eten te komen. Ook hun trip naar de gevangenis wordt hardhandig afgekapt. Uit wanhoop besluit Parvana om haar haren kort te knippen en zo vermomd als jongetje de straat op te gaan. Al snel realiseert ze zich dat er een wereld aan vrijheden voor haar open gaat. Als de nieuwe ‘man van het huis’ werkt ze om haar vader uit de gevangenis te krijgen en hun gezin weer bij elkaar te brengen.

Parvana moet in een korte tijd wel erg veel verantwoordelijkheid op zich nemen, waardoor de film af en toe wat zwaar lijkt te worden. Dit weet de film te voorkomen door Parvana’s kinderlijke verbeeldingskracht te gebruiken. Ze vertelt graag spannende verhalen aan haar kleine broertje. Deze fantasiewereld zien we in kleurrijke cut-out animatie tot leven komen, wat sterk in contrast staat tot de sobere animatie van de rest van de film. Parvana’s leven en haar fantasieverhaal wisselen elkaar af tot ze richting het slot van de film op een mooie manier bij elkaar komen. Tijdens de ontroerende ontknoping in haar vertelling onthult hoe ze haar oudere broer verloren is, wat duidelijk maakt hoeveel het meisje al te verwerken heeft gehad in haar korte leven. En dat terwijl de eerste tekenen van de opkomende oorlog zichtbaar worden.

De kracht van ‘The Breadwinner’ schuilt in zijn eenvoud. Het verhaal is misschien niet bijster origineel, maar de setting en tijdslijn creëren een spanningsveld dat intrigeert. De animatie is minimalistisch en elegant, de vertelling realistisch en oprecht. Ingrijpend verteld door de ogen van een kind, maar ook met een zekere speelsheid wat de film voldoende luchtigheid geeft voor een fijne balans.

Julia van Berlo