The Brothers Bloom (2008)

Regie: Rian Johnson | 109 minuten | komedie, avontuur, romantiek, misdaad | Acteurs: Rachel Weisz, Adrien Brody, Mark Ruffalo, Rinko Kikuchi, Robbie Coltrane, Maximilian Schell, Ricky Jay, Zachary Gordon, Max Records, Andy Nyman, Noah Segan, Nora Zehetner, Ram Bergman, Craig Johnson, Dubravko Jovanovic, Esme Tyler, Jovan Vitas, Ana Sofrenovic, Vladimir Kulhavy, Alek Rodic, Josif Tatic, Slobodan Custic, Branka Pujic, George Bocchetti, Elis Derham, Stefan Kapicic, Ana Sakic, Miranda Vidak

Stel je eens voor dat je gedurende een periode van een paar weken enkel personen ontmoet die in werkelijkheid slechts een rol spelen in jouw leven omdat dat van tevoren zo bedacht is. Dat overkomt de slachtoffers van de gebroeders Bloom. Ze hebben geen idee wat ze overkomt, maar aan het einde van de rit zijn ze wel een stuk armer!

De broertjes Bloom (Adrien Brody) en Stephen (Mark Ruffalo) zijn al vanaf hun jeugd op elkaar aangewezen. Ze verslijten pleeggezin na pleeggezin omdat ze elke keer mensen misleiden en oplichten. Het begint allemaal in een rijke buurt. Waar de lokale kinderen in de snoepwinkel een ijsje kunnen halen, komen de broertjes niet verder dan dropveters. Dat moet anders kunnen, denkt Stephen, de oudste van de twee. Hij bedenkt een listig plan, schrijft er een script voor die de handelingen van A tot Z beschrijven en gebruikt zijn kleine broertje Bloom om het uit te voeren. Het zorgt ervoor dat ze de kinderen uit de buurt met een verzonnen verhaal geld afhandig maken. Het is tevens het begin van de successtory van ‘The Brothers Bloom’; volledig bedacht en geregisseerd door meesterbrein Stephen himself.

Als de heren wat ouder zijn heeft de dromerige Bloom er eigenlijk wel genoeg van. Altijd is hij de anti-held in zijn broers verhaal en hij snakt naar het echte leven waarin juist niets zeker is. Stephen weet hem echter over te halen nog een laatste klus te doen. De rijke erfgename Penelope (Rachel Weisz) is het doelwit. Deze duffe, verveelde, maar aantrekkelijke dame verzamelt hobby’s (…) en kan wel wat spanning gebruiken. Ze laat zich dan ook zeer gewillig meenemen in het verhaal dat Stephen voor haar geschreven heeft, zélfs als ze te horen krijgt dat de broers oplichters zijn. Maar dat had Stephen al in zijn script staan …

‘The Brothers Bloom’ is apart, avontuurlijk, mooi gemaakt en vaak erg komisch. Je kunt de film ook eigenlijk niet in een genrehokje plaatsen en dat is ook de bedoeling geweest van Rian Johnson, de regisseur die eerder verantwoordelijk was voor het goed ontvangen ‘Brick’ (2005). Dat succes zorgde ervoor dat de acteurs in de rij stonden om met hem te mogen werken, resulterend in een cast die er zijn mag. Mark Ruffalo is de sluwe, intelligente Stephen die heerlijk kan grijnzen als zijn plan weer gelukt is. Adrien Brody speelt zijn broertje en tegenpool Bloom. Deze jongen zit vol twijfels, laat zich steeds maar weer leiden door zijn broer en weet onderhand niet meer wat echt is en wat niet. Rachel Weisz is zeer verrassend komisch als de iets wat onhandige Penelope en ook de bijrol van Robbie Coltrane als ‘de curator’ is zeer geslaagd. Maar de beste van het stel is toch wel de actrice met de minste tekst (één regel): Rinko Kikuchi, die we nog kennen uit ‘Babel’ (2006). Als explosievenexpert Bang Bang is ze met alleen haar mimiek en acties zo droogkomisch, dat de anderen dat mét tekst niet kunnen overtreffen.

Rian Johnson schept met zijn plotwendingen zoveel verwarring dat ook het einde van ‘The Brothers Bloom’ erg verrassend is. Je zit de hele tijd te kijken naar een verhaal in een verhaal, dat toch weer anders blijkt te zijn dan je dacht en waarvan je op het einde gaat twijfelen wat nu onderdeel van dat verhaal is en wat niet. Leuk, maar toch duurt het na die ontknoping allemaal wat te lang waardoor de aandacht danig verslapt. Iets waar de film toch al last van heeft zo nu en dan. Daarvoor is het allemaal te fragmentarisch opgebouwd, weet het het hoge niveau qua humor niet continu vast te houden en heeft het verhaal gewoon te weinig diepgang. Maar Rian Johnson heeft er zo’n frisse, originele reis van gemaakt dat hij alleen daarom al alle lof verdient. De gebreken in het script zijn hem dan vergeven. Daar heeft zijn hoofdpersoon Stephen tenslotte ook wel eens last van.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 28 mei 2009