The Butterfly Effect 2 (2006)

Regie: John R. Leonetti | 92 minuten | drama, thriller, science fiction | Acteurs: Eric Lively, Erica Durance, Dustin Milligan, Gina Holden, David Lewis, Andrew Airlie, Chris Gauthier, Susan Hogan, JR Bourne, Lindsay Maxwell, Zoran Vukelic, Jerry Wasserman, John Mann, Tom Bulmer, Veena Sood

Als aan de ene kant van de wereld een vlinder met zijn vleugels fladdert, kan dat aan de andere kant van de wereld een heuse orkaan veroorzaken. Deze gedachtegang, het vlindereffect genaamd, maakt onderdeel uit van de chaostheorie, de wiskundige theorie van dynamische systemen. Dit intrigerende gegeven was het uitgangspunt van de film ‘The Butterfly Effect’ uit 2004. Regisseurs en scenarioschrijvers Eric Bress en J. Mackye Gruber hoopten met hun film duidelijk te maken dat alles met elkaar in verband staat; wie in het verleden iets terug wil draaien weet dat hij daarmee tegelijkertijd de toekomst verandert. De film werd een onverwachte hit. De productiemaatschappij wilde daar nóg wel een slaatje uit slaan en dus is er nu ‘The Butterfly Effect 2′, een compleet overbodige en inspiratieloze kloon van het origineel.

Samen met zijn vriendin Julie (Erica Durance) en zijn vrienden Trevor (Dustin Milligan) en Amanda (Gina Holden) is Nick (Eric Lively) een weekendje nabij een meer in de Rocky Mountains, waar ze Julies verjaardag vieren. Wanneer Nick wordt gebeld door zijn werkgever komt er echter een abrupt einde aan hun gezellig samenzijn; Nick moet terug om te voorkomen dat iemand anders de promotie krijgt die voor hem bedoeld was. Op de weg terug verliest Nick echter de controle over het stuur en knalt hij met hun auto bovenop een vrachtwagen. Julie, Trevor en Amanda zijn alledrie dood en Nick ligt een tijd lang in coma. Als hij bij is gekomen lukt het hem niet om het ongeluk van zich af te zetten. Hij krijgt last van ondraaglijke migraineaanvallen, die hem bijna zijn baan kosten. Dan ontdekt hij dat hij via foto’s terug kan gaan naar het verleden. Hij gaat terug naar het moment van het ongeluk en redt zijn vrienden. Maar met die actie heeft hij meteen een heel nieuwe reeks verwikkelingen in gang gezet, die zeker niet allemaal even goed uitpakken.

In ‘The Butterfly Effect 2’wordt in feite het trucje uit het origineel opnieuw gebruikt. Ging Evan Treborn uit het eerste deel nog terug in de tijd via dagboekfragmenten, in het tweede deel hebben deze plaats gemaakt voor foto’s. Maar het idee blijft hetzelfde. Niemand van de oorspronkelijke cast wilde meewerken aan dit slappe aftreksel van het origineel en dus werden er nieuwe acteurs gezocht en gevonden. Maar geen van hen heeft de bekendheid van Ashton Kutcher en Amy Smart die het eerste deel kleur gaven. De regie van dit tweede deel, dat in slechts twintig dagen is opgenomen, werd gedaan door John R. Leonetti, die eigenlijk bekender is van zijn werk als cinematograaf (voor onder meer ‘The Mask’ en ‘The Scorpion King’). Het script werd vervaardigd door Michael D. Weiss die eerder ervaring opdeed met het schrijven van sequels van thrillers toen hij het derde en minst interessante deel schreef in de ‘I Know What You Did Last Summer’-reeks. Dat niemand deze film gezien heeft zegt al iets over het niveau – of liever, het gebrek daaraan. En dat geldt tevens voor het script van ‘The Butterfly Effect 2’, dat gespeend is van elke vorm van logica en spanning.

De hoofdrollen in deze film zijn voor Eric Lively en Erica Durance, die allebei uit de televisiewereld komen. Lively is vooral bekend van ‘The L Word’ en Durance maakte furore in de populaire serie ‘Smallville’. Beide doen hun best nog iets van deze film te maken, maar komen simpelweg talent tekort. Bovendien geeft het zwakke script hen niet al teveel mogelijkheden hun personages kleur te geven. In het eerste deel kwamen er nog serieuze zaken als incest en mishandeling aan te pas, waardoor je als kijker kon meeleven met de personages. In dit tweede deel is het wel of niet hogerop komen in zijn werk de belangrijkste beweegreden van hoofdpersoon Nick. Natuurlijk wil hij eerst zijn vriendin terug in zijn leven, maar als hij dat voor elkaar heeft, toont hij zijn ware aard en blijkt hij niets anders dan een machtsgeile en nietsontziende rotzak. Er is geen enkele reden om mee te leven met deze onsympathieke personages. Bovendien zijn de special effects stukken minder dan die in het origineel.

Toch is ‘The Butterfly Effect 2’ op een aantal punten nog redelijk gelukt. Zo is het verbazingwekkend om te zien wat de makers in slechts twintig dagen tijd op poten hebben gezet aan decors en locaties. Een pluim dus voor het productieteam. De regie van Leonetti is sober maar degelijk. En het uitgangspunt – teruggaan in de tijd om gedane zaken terug te draaien – blijft intrigerend. Deze zaken wegen echter niet op tegen het totale gebrek aan originaliteit en inspiratie van ‘The Butterfly Effect 2’, dat niets meer is dan een regelrechte en slechte kloon is van het origineel. Het script barst van de plotholes (nog meer dan bij deel een), de personages zijn nietszeggend en hun beweegredenen onlogisch. Bovendien ontbreekt, na het ongeluk meteen aan het begin van de film, elke vorm van spanning, en een gezonde dosis spanning is toch bittere noodzaak in elke film die zich thriller durft te noemen!

Wie de eerste film goed vond zou deze film kunnen gaan huren bij de videotheek. Maar bereid je wel vast voor op een teleurstelling. Deze film is namelijk erg saai en compleet overbodig…