The Bygone (2019)

Recensie The Bygone CinemagazineRegie: Graham Phillips, Parker Phillips | 105 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Shawn Hatosy, Jacqueline Toboni, Irene Bedard, Jamie McShane, Graham Phillips, Ritchie Coster, Gregory Kelly, Tokala Black Elk, Joe Hursley, Sydney Schafer, Jacob Ming-Trent

Na het zwaar onderschatte ‘Wind River’ (uit 2017 van Tauylor Sheridan) verschijnt ‘The Bygone’. Beide films verkennen het leven van native Americans (vroeger Indianen genoemd) in hun reservaten. Het blijkt geen pretje te zijn om in zo’n deprimerend oord te wonen waar je overduidelijk als derderangs burger wordt weggezet. ‘The Bygone’ besteedt aandacht aan deze reservaten en hun inwoners. Het levert opnieuw een naargeestig inkijkje op van Amerika.

In ‘The Bygone’ kruist een jonge rancher regelmatig het pad met een Indiaans meisje dat in een reservaat woont. Opeens ziet hij haar niet meer en begint hij zich af te vragen waar ze is en of er iets met haar gebeurd is. De rancher start een zoektocht en ontdekt dat het meisje in de mensenhandel terecht is gekomen. Tevens ontdekt hij het aangrijpende verleden van de dame in kwestie.

Regisseursduo Graham en Parker Phillips wilde een donkere film inblikken waarin aandacht wordt gevraagd voor mensenhandel, native Americans en de kracht van compassie. Het heeft in een loodzware, maar mooi geacteerde film geresulteerd. De cast bestaat uit veelal onbekende acteurs, maar ze kwijten zich prima van hun taak. De pooier – overduidelijk de schurk – mocht wel iets minder karikaturaal neergezet worden, maar dat is dan ook het enige puntje van kritiek als het om het spel gaat.

‘The Bygone’ mist de afwerking van een meer professioneel project als ‘Wind River’ waar meer geld mee was gemoeid. De Phillipsen hebben een loodzwaar drama ingeblikt dat veel vraagt van de kijker. Dit is geen gemakkelijke zit en de opeenstapeling van ellende is soms too much. Met een betere dosering had dit verhaal meer impact gehad. De plaatsing van een luchtig momentje en een minder sadistische, bordkartonnen schurk hadden de film goed gedaan. Nu word je murw gebeukt met allerlei troosteloze scenes waarin het aantal slachtoffers niet te tellen is. Dit is eerder een drama dan een thriller (iets dat de hoes wel belooft).

VOD-release: 24 september 2020
DVD-release: 24 september 2020