The Campaign (2012)

Regie: Jay Roach | 85 minuten | komedie | Acteurs: Will Ferrell, Zach Galifianakis, Jason Sudeikis, Dylan McDermott, Katherine LaNasa, Sarah Baker, John Lithgow, Dan Aykroyd, Brian Cox, Karen Maruyama, Grant Goodman, Kya Haywood, Randall D. Cunningham, Madison Wolfe, Thomas Middleditch, Josh Lawson, Heather Lawless

Will Ferrell is als geen ander in staat om onuitstaanbare eikels te spelen. Een ander punt waarin hij excelleert is in de vertolking van onnozele losers. In ‘The Campaign’ bewijst de Amerikaanse komiek zijn kunnen in de eerste categorie: Cam Brady is een gigantische zak hooi.

De krullenbol speelt met zichtbaar veel plezier de arrogante en oliedomme Brady. Dit congreslid moet voor het eerst in lange tijd weer aan de bak, want hij krijgt te maken met een tegenstander. Na een schandaal wordt de positie van Brandy namelijk wankel. Zijn politieke tegenstanders profiteren daar van en schuiven Marty Huggins (Zach ‘The Hangover’ Galifianakis) naar voren. Deze zachtmoedige vent is echter niet voorbereid op de harde wereld waarin hij beland is. Al snel staan hij en Brady lijnrecht tegenover elkaar in ronduit gênante politieke duels.

Als je bovenstaande tekst leest en de naam Will Ferrell hebt opgepikt, weet je al precies wat je kunt verwachten. Puberale ongein die soms zo schrijnend is dat het pijn doet. De komiek slaagt er elke film weer in om de grens van het toelaatbare weer wat verder op te schroeven. In ‘The Campaign’ doet hij dat met de combinatie van een vuist, een hond en een baby. Zien is geloven. Als je kunt lachen om grove humor dan past deze film goed in je straatje.

Galifianakis biedt Ferrell goed tegenwicht. Beide acteurs zijn absoluut niet ijdel en durven zichzelf flink voor schut te zetten. Het levert tenenkrommende scènes op (en dat is positief voor de fans van Ferrell). Dylan McDermott verdient ook een speciale vermelding als snoeiharde campagneleider die Huggins op zijn taak moet voorbereiden. De droogkomische vertolking van McDermott is hilarisch en ijzersterk. Jammer dat zijn rol zo klein is. Het acteerwerk is goed en je ziet dat de cast met veel plezier aan deze productie meewerkte. Dat is erg prettig om naar te kijken.

‘The Campaign’ is absoluut geen klassieker, maar de fan van Ferrell zal deze film zeker kunnen waarderen. Het tempo is hoog en er zitten een paar rake grappen in. Regisseur Jay ‘Austin Powers’ Roach weet wel raad met dit genre en heeft een vlotte komedie ingeblikt. Subtiliteiten of diepere lagen hoef je niet te verwachten. Meligheid, een paar geniale oneliners en harde grappen staan dan weer wel op het menu. Eet smakelijk!

Bioscooprelease: 11 oktober 2012