The Casual Vacancy (2015)

Regie: Jonny Campbell | 174 minuten | drama | Acteurs: Abigail Lawrie, Joe Hurst, Brian Vernel, Rory Kinnear, Michael Gambon, Julia McKenzie, Keeley Forsyth, Ria Choony, Lolita Chakrabarti, Monica Dolan, Keeley Hawes, Richard Glover, Silas Carson, Emily Bevan, Rufus Jones, Emilia Fox, Julian Wadham, Michele Austin, Simona Brown, Simon McBurney, Bryce Sanders, Elizabeth Rider, Marie Critchley

Hoewel de opnamen voor ‘Fantastic Beasts and Where to Find Them’ in volle gang zijn, er een nieuw theaterstuk getiteld ‘Harry Potter & the Cursed Child’ aangekondigd is, blijft schrijfster J.K. Rowling ook voorbij de grenzen van de wereld van de beroemde tovenaarsleerling kijken. Onder het pseudoniem Robert Galbraith schrijft ze ijzersterke misdaadromans over het personage Cormoran Strike. Haar eerste roman voor volwassenen, ‘The Casual Vacancy’, kwam in 2012 uit, vijf jaar na het laatste deel in de Harry Potter-serie. Datzelfde jaar werd al bekend gemaakt dat er van ‘The Casual Vacancy’ een miniserie gemaakt zou worden.

Pagford, een landelijk gelegen dorpje in het Verenigd Koninkrijk. Op het eerste gezicht een plek waar het leven ingedut is, maar onder de oppervlakte borrelen intriges en vijandigheden. De onverwachte dood van een vooraanstaand lid van de parochieraad zet een reeks gebeurtenissen in gang, waarbij de ware aard van menig Pagford-inwoner naar boven komt. Net voor zijn dood liet  Barry Fairbrother weten dat hij niets, maar dan ook niets zag in het idee van Howard Mollison en diens vrouw Shirley om van het dorpshuis, ook in gebruik als methadonkliniek, een luxueus wellnesscentrum te maken. De rijke Mollisons zijn omhooggevallen snobs, die dan weer niets moeten weten van de mensen die in het minder goed bedeelde, nabijgelegen The Fields, waar drugsverslaving, criminaliteit en zinloos geweld schering en inslag zijn.

In tegenstelling tot in J.K. Rowlings boek krijgen we hier vrijwel direct een goed beeld van Barry Fairbrother. We zien de positieve impact die hij heeft op de levens om hem heen en begrijpen dan ook direct waarom het zo’n schok is wanneer hij sterft, afgezien van het feit dat hij nog zo jong is. Een groot deel van de serie blijven we in spanning wie zijn plaats in de parochieraad zal overnemen, belangrijk, want zijn stem is van doorslaggevende aard in de beslissing wat er met het dorpshuis gebeurt. Een andere belangrijke verhaallijn wordt gevormd door die van de tiener Krystal Weedon, inwoonster van The Fields. Krystals moeder is heroïneverslaafd en kan nauwelijks voor zichzelf zorgen, laat staan voor Krystal en haar peuterbroertje Robbie. Op het eerste gezicht lijkt Krystal gedoemd het voorbeeld van haar moeder te volgen – ze toont weinig respect voor de volwassenen in haar omgeving, kleedt zich niet op een manier zoals de meeste vaders hun dochters graag zien (logisch, want die heeft ze niet), maar er schuilt meer in dit sterke meisje dan je zou verwachten. Maar er speelt nog veel meer. Na Barry’s dood worden er op het online forum van het parochiecentrum berichten geplaatst door de ‘Ghost of Barry Fairbrother’. Er worden onthullingen over de op Barry’s plek in de parochieraad azende kandidaten gedaan die eigenlijk niemand kan weten. Is er echt een geest of zit er iemand anders achter?

De serie ‘The Casual Vacancy’ heeft minder verhaallijnen en personages dan het boek en die zijn op het scherm dan ook iets minder uitgewerkt. Vooral Howard en Shirley blijven nogal karikaturaal de bad guys, hoewel Michael Gambon en Julia McKenzie hen uitstekend neerzetten. Abigail Lawrie als Krystal is een openbaring, van deze debuterende jonge actrice gaan we vast nog meer horen! Maar ook de vrienden spelende Joe Hurst (Andrew) en Brian Vernel (Fats) maken indruk en zetten gelaagde personages neer.

Het scenario voor ‘The Casual Vacancy’ is geschreven door Sarah Phelps. Op vaardige wijze maakte ze van het moeilijk te verfilmen bronmateriaal een goedlopend, spannend en onderhoudend geheel. Ze schrapte weliswaar in het boek belangrijke verwikkelingen, voegde relaties toe, of liet ze geheel weg, maar wat rechtovereind is gebleven is Rowlings vlijmscherpe kritiek op sociale klassen en de kortzichtigheid van de mens. Een trieste, maar vaak ook komische serie. Rowling blijft een verhalenvertelster pur sang. Aanrader!

DVD-release: 7 oktober 2015