The Changeling (1980)

Regie: Peter Medak | 107 minuten | horror, thriller, fantasie | Acteurs: George C. Scott, Trish Van Devere, Melvyn Douglas, Jean Marsh, John Colicos, Barry Morse, Madeleine Sherwood, Helen Burns, Frances Hyland, Ruth Springford, Eric Christmas, Roberta Maxwell, Bernard Behrens, James B. Douglas, J. Kenneth Campbell, Voldi Way, Michelle Martin, Janne Mortil, Terence Kelly, Robert Monroe, Hagan Beggs, Anna Hagan, Antonia Rey, Sammy Smith, Paul Rothery, Bruce MacLeod, Fred Latremouille, David Peevers, Sera Johnstone, Adam Earle, Carl Boychuk, Bryam King, Susan Round, Nicki Steida, Randolph Blankinship, Travis Major

‘The Changeling’ van regisseur Peter Medak is een bovengemiddelde horrorfilm, die goed in elkaar steekt. Het gegeven van gebeurtenissen die zich afspelen in een afgelegen, immens huis dat mensen de stuipen op het lijf jaagt is weliswaar niet nieuw, maar de diverse vertakkingen van het verhaal zorgen voor een bevredigend resultaat. Oscar-winnaar George C. Scott (‘Patton’) is te zien in een mooie hoofdrol.

Filmregisseur Medak, die vooral bekend is van tv-films, slaagt erin om meteen in het begin van de film de aandacht van de kijker te pakken. Door een dramatische gebeurtenis, in beeld gebracht in slow motion zoals Brian De Palma het zou kunnen, staan we ineens heel dicht bij het hoofdpersonage John Russell (Scott). Russell is muziekcomponist van beroep en trekt zich naderhand terug in een onbehoorlijk groot huis, dat al vele jaren leeg staat. Zo manoeuvreert het huis, dat behekst blijkt, zich in de hoofdrol en zien we tegelijkertijd een man op leeftijd – hij is wel wat oud om een dochter van zes te hebben – die een groot verlies probeert te verwerken. In het herenhuis heeft zich zeventig jaar eerder eveneens een menselijk drama afgespeeld; een drama dat gelijkt op de tragische gebeurtenis die Russell in het begin van de film overkwam.

‘The Changeling’ is een ouderwetse horrorfilm, zonder al teveel schrikeffecten en bloederige scènes. Desondanks blijkt de film van bovengemiddeld niveau. Het heeft veel te maken met het geheim dat het huis herbergt waar de getormenteerde Russell achterna zit. Hij wil innerlijk tot rust komen, maar wordt keer op keer ‘uitgedaagd’ door het huis dat zijn eigen geesten heeft die geen rust kunnen vinden. Het drama dat zich in het huis heeft afgespeeld staat in direct verband met een enorme som geld, een erfenis, een kind dat verwisseld werd en een gerespecteerde senator die zijn hele leven met een verschrikkelijk geheim rondloopt. Het huis heeft ontelbaar veel kamers en al snel blijkt dat je alles hoort als je alleen in het huis bent. Het duurt dan ook niet lang voordat de hulp van een medium wordt ingeroepen, die op indrukwekkende en spannende wijze op zoek gaat naar de geest(en) die rondwaren. Creepy!

De kwaliteit van filmen van Medak is opvallend goed te noemen. Hij maakt gebruik van de grote ruimtes van het huis en maakt shots vanuit allerlei hoeken en standen, rechtop en scheef, die later goed in het geheel zijn gemonteerd. De montage is bij tijd en wijle van hoog niveau; vele scènes lopen opvallend mooi en soepel in elkaar over en zijn dikwijls verrassend kort gesneden, hetgeen duidt op lef van de regisseur. Gezien het tijdsgewricht waarin de film is gemaakt zien we veel shots van onderaf en nogal wat snel in- en uitgezoom op mensen of gebouwen.

De climax van de film is af en toe van net zo’n hoog niveau als de gebeurtenissen die Russell de hele film in zijn greep houden. Dan, aan het einde van de film, blijkt dat het huis niet Russell moet hebben, maar de oorspronkelijke bewoner, de man die al die jaren rondloopt met een geheim. Goede, ouderwetse horror met de nadruk op tragedies die grote invloed hebben op een mensenleven.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 28 augustus 1980