The Children Act (2017)

Recensie The Children Act CinemagazineRegie: Richard Eyre | 105 minuten | drama | Acteurs: Emma Thompson, Stanley Tucci, Ben Chaplin, Fionn Whitehead, Honey Holmes, Jason Watkins, Nikki Amuka-Bird, Rosie Cavaliero, Anthony Calf, Rupert Vansittart, Nicholas Jones, Dominic Carter, Toni Beard, Eileen Walsh, Andrew Havill, Karl Farrer

Juridische dilemma’s en menselijk drama komen samen in ‘The Children Act’, naar het gelijknamige boek van Ian McEwan (die ook het scenario schreef). Richard Eyre (‘Iris’, ‘Notes on a Scandal’) regisseert Emma Thompson (‘Sense and Sensibility’, ‘Love Actually’) in een aangrijpend drama over een rechter die moet beslissen over het lot van een 17-jarige jongen die een bloedtransfusie weigert vanwege zijn geloof.

In ‘The Children Act’ leren we Fiona Maye (Thompson) kennen, een hardwerkende rechter die geregeld oordeelt over schrijnende zaken waar veel publiek debat over is. Ze neemt de zaak aan over Adam Henry (Fionn Whitehead uit ‘Dunkirk’), een 17-jarige Jehovah’s Getuige die om religieuze redenen een bloedtransfusie weigert. Adam is nog net minderjarig, waardoor hij volgens de wet niet zelf mag beslissen. Maye moet besluiten of zijn wens gerespecteerd wordt, of dat het ziekenhuis tegen zijn wil de transfusie mag uitvoeren. Tijdens de behandeling neemt Maye een ongebruikelijke stap: ze besluit de jongen zelf op te zoeken in het ziekenhuis. Daar vormt zich een band die gevolgen heeft die veel verder reiken dan de rechtszaal.

Ondertussen zien we ook dat Mayes huwelijk op sterven na dood is: ze is zo druk met haar werk dat haar man Jack (Stanley Tucci, bekend van ‘The Lovely Bones’, ‘The Pelican Brief’, ‘Road to Perdition’) het gevoel heeft dat ze elkaar niet meer kennen. Plompverloren kondigt hij openlijk aan vreemd te zullen gaan. Maye weet niet zo goed wat ze ermee moet en verliest zich in de zaak van Adam. Uiteindelijk heeft die ook onverwachte gevolgen voor haar huwelijk.

‘The Children Act’ is een film over het leven – waar leven we voor, en wat is het leven ons waard? Door de bereidheid van Adam om te sterven voor zijn geloof lijkt Maye ook steeds meer over haar eigen leven na te gaan denken, al heeft haar bijzondere vriendschap met Adam de overhand. Hoewel Whitehead en Tucci sterke persoonlijkheden neerzetten, is Thompson de absolute ster en pijler van het verhaal. We zien Mayes gedrevenheid en emotionele afstand van alles en iedereen om haar heen veranderen in ontroering, ontreddering en intens verdriet, allemaal om die ene jongen die zoveel heeft om voor te leven, maar tegelijkertijd bereid is om te sterven en later een onwaarschijnlijke vriendin vindt in de rechter die over zijn lot moest beslissen.

Wat ‘The Children Act’ wel had geholpen was wat meer dynamiek in het verhaal – literatuur is toch echt een ander medium dan film, en af en toe wreekt het zich dat schrijver McEwan ook werkte aan het scenario van de verfilming. In sommige scènes gebeurt te weinig, en sommige plotwendingen vertrekken zich vrij traag. Desalniettemin is ‘The Children Act’ een geslaagde combinatie van rechtbank- en huwelijksdrama, met een Oscarwaardige rol van Emma Thompson.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 20 september 2018
DVD_release: 25 januari 2019