The Chronicles of Riddick (2004)

Regie: David Twohy | 115 minuten | actie, fantasie, science fiction, thriller | Acteurs: Vin Diesel, Alexa Davalos, Judi Dench, Thandie Newton, Yorick van Wageningen, Colm Feore, Karl Urban, Linus Roache, Nick Chinlund, Keith David, Mark Gibbon, Roger R. Cross, Terry Chen, Christina Cox, Nigel Vonas

De film ‘The Chronicles of Riddick’ is het vervolg op de film ‘Pitch Black’; een film die het met name in de videotheken erg goed gedaan heeft. Beide films zijn geregisseerd en (mede-) geschreven door David Twohy en in beide films speelt Vin Diesel de hoofdrol. Veel meer gelijkenissen zijn er niet (op een enkele acteur, Keith David, na). Waar ‘Pitch Black’ een low-budgetfilm was, is er duidelijk uitgepakt tijdens het maken van ‘The Chronicles of Riddick’. Er is veel gebruik gemaakt van special effects en de hele art direction crew heeft zich flink mogen uitleven: een gedeelte van de sets is op ware grootte nagebouwd om de acteurs het gevoel te geven echt op een andere planeet te zijn. Het heeft echter niet mogen baten.

Het scenario van ‘The Chronicles of Riddick’ rammelt aan alle kanten. Het voornaamste probleem daarbij is dat de personages totaal eendimensionaal zijn en blijven. Dat de plot ongeloofwaardig is maakt niet uit – George Lucas is waarschijnlijk ook hard uitgelachen toen hij het script van ‘Star Wars’ samenvatte – maar je moet zoiets wel neerzetten alsof het echt zou kunnen gebeuren. De enige manier om dat te doen is door aandacht te besteden aan de personages en ze tot leven te laten komen. Dat laatste gebeurt duidelijk niet in ’The Chronicles of Riddick’.

Een ander punt is dat het achterliggende verhaal niet duidelijk wordt in de film. Je mist als kijker de informatie die in een fantasy/science-fiction film noodzakelijk is om de gebeurtenissen in een groter geheel te plaatsen. Onderliggende relaties – van personen en volkeren – worden weinig of niet uitgewerkt. Je krijgt bij sommige figuren wel het idee dat ze belangrijk zijn omdat ze met veel bombarie worden aangekondigd, maar dan blijkt hun verhaallijn nergens naartoe te leiden, zoals bijvoorbeeld het geval is met het dochtertje van Imam. Of nog erger: Dame Judi Dench die als een zogenaamde Aereon wat kansloos rondzweeft. Tot slot ogen ook de special effects niet erg bijzonder (althans, het ziet er nogal nep uit). Nu zou dat op zich niet heel erg zijn geweest, maar in een film die het juist van de special effects moet hebben stoort dat dus wèl.

Het is vervelend maar waar: er valt weinig eer aan deze film te behalen. De dialogen zijn van een belabberd niveau en het monotone stemgeluid van Vin Diesel zorgt ervoor dat je blij bent dat de man zo weinig tekst heeft in deze film. Wat opvallend is, is dat de film oogt als een computerspel: er wordt in gevochten, maar er vloeit (amper) bloed. Daarnaast zijn de vechtscènes veelal close gedraaid en heel snel achter elkaar gemonteerd met als gevolg dat je je als kijker niet duidelijk kunt oriënteren. Het open einde van ‘The Chronicles of Riddick’ suggereert dat er nog een vervolg zit aan te komen. Misschien dat de film onder jonge gameliefhebbers aftrek vindt – wat ons betreft gaan we in ieder geval niet naar het volgende level.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 19 augustus 2004