The Climb (2002)
Regie: John Schmidt | 99 minuten | actie, drama, avontuur | Acteurs: Jason Winston George, Ned Vaughn, Dabney Coleman, Kyli Santiago, David Stuart, Todd Bridges, Christian Stevens, Christian Jensen, M. Scott Wilkinson, Eddie Matthews, Dawn Bluford, John Shepherd, Mindora Mini Mims, Melinda Haynes, Robert Pierce
‘The Climb’ is een film van uitersten. Twee tegenpolen die moeten samenwerken om de uitdaging van hun leven te bereiken; de top van de Chicanagua; de hoogste berg van het Chileense Andes-gebergte. Een samenwerking tussen twee tegenpolen die tot het uiterste moeten gaan om elkaar te helpen hun droom te verwezenlijken.
De film begint met een spectaculaire reddingsactie. De egoïstische, arrogante durfal Derrick wil de reddingsactie in zijn eentje opknappen en is dan ook niet blij met de hulp van de verstandige, rustige en nuchtere Michael. Toch blijkt hij die hulp hard nodig te hebben. Die hulp heeft hij zeker nodig als de mannen elkaar weer tegenkomen omdat er een slimmerik is die wel geld ziet in het plaatje van een donkere man en een blanke man die samen een berg gaan beklimmen. Daarom doet hij hen het aanbod om hun droom te financieren; het beklimmen van de hoogste berg in Chili. Natuurlijk sputtert Derrick nog wat tegen, hij wil alles tenslotte liever alleen doen. Toch besluit hij dat hij geen andere mogelijkheid heeft dan samenwerken met Michael. Hij wil tenslotte koste wat kost zijn droom verwezenlijken. Maar als ze aan hun, niet geheel ongevaarlijke, avontuur beginnen is de vraag of de coöperatie tussen deze twee extreme tegenpolen wel een succes kan worden.
Voor ze de grote klim daadwerkelijk aandurven moeten ze eerst veel oefenen in het samenwerken. Velen zijn immers al omgekomen bij het klimmen van deze berg, een goede medewerking is dus zeer belangrijk. De reclame campagne die wordt opgezet om de beklimming te financieren is een beetje een satire op het idealisme van de film. De vader van de jongen die Derrick en Michael hebben gered wil hen belonen maar daarvoor moeten ze wel samen op foto’s voor reclamecampagnes en zoetsappige spotjes opnemen waarin ze elkaar de hand reiken.
De achtergrondmuziek van de film zet definitief het stempel idealistisch op deze film. Zodra er een berg in beeld komt klinkt er een Disney-achtig sfeermuziekje dat moet doen geloven dat deze berg echt het belangrijkste doel is. Twee uitersten op alle gebieden werken samen, en dan zijn het ook nog een donkere en een blanke man. Derrick wil risico nemen, terwijl Michael gewoon veilig wil klimmen. Michael is streng gelovig terwijl Derrick niet zo houdt van Jezus-freaks. Michael denkt vooral aan anderen terwijl Derrick maar één persoon belangrijk genoeg vindt om altijd en overal over te praten: zichzelf. Als deze twee tegenpolen hetzelfde doel hebben, kunnen ze dan dichter tot elkaar komen?
Het hele verhaal van die tegenpolen en de ruzies geloven we na een minuut of tien wel. Waarom moet het bijna een uur duren voor ze dan echt dé berg gaan beklimmen? Ook al zijn er zeer interessante zijlijnen zoals de relatie tussen de egoïstische Derrick en zijn vriendin Chelsey. Wat we willen zien in een film met als titel ‘The Climb’ is het beklimmen van die berg.
Ook al is de muziek echt vreselijk onuitstaanbaar en is het idealistische verhaal echt een tikkeltje té veel van het goede, de film blijft wel boeiend tot het einde. Je wilt weten of het ze gaat lukken de berg te beklimmen, en het einde kon nog wel eens verrassend zijn. ‘The Climb’ is een aardig filmpje voor tussendoor, maar verwacht geen bijzonder spannende en originele kijkervaring.
Eveliene Sanders