The Cobbler (2014)

Regie: Tom McCarthy | 99 minuten | komedie, drama, fantasie | Acteurs: Dan Stevens, Adam Sandler, Steve Buscemi, Ellen Barkin, Melonie Diaz, Dustin Hoffman, Dascha Polanco, Elena Kampouris, Jared Sandler, Method Man, Glenn Fleshler, Lynn Cohen, Greta Lee, Donnie Keshawarz, Joey Slotnick, Yul Vazquez, Kevin Breznahan, Fritz Weaver, Grizz Chapman

Zonde! Dat is het eerste woord dat te binnenschiet als je aan ‘The Cobbler’ denkt. Dit is een film vol gemiste kansen. Ergens diep van binnen zit er namelijk een goede film in deze productie verscholen. Misschien wel twee! Helaas zijn er slechte keuzes gemaakt…

In ‘The Cobbler’ ontdekt een gedesillusioneerde schoenmaker (Adam Sandler) dat hij in het bezit is van een magische naaimachine die ervoor zorgt dat hij in de persoon kan veranderen van wie hij de schoenen draagt. Dankzij deze ontdekking kruipt de schoenmaker in de huid van zijn clientèle. Hij doet dingen die hij anders nooit gedurfd had en krijgt meer waardering voor zijn eigen leven en dat van anderen.

Sandler is bekend (en rijk) geworden door zijn platte komedies. Het is een verademing dat hij in ‘The Cobbler’ voor een meer ingetogen rol kiest. Hij verliest zich voor de verandering niet in woede-uitbarstingen en schuttingtaal. Hij zet zijn personage neer als een uitgebluste veertiger. Hij worstelt met zichzelf en zijn leven en ziet niet in dat mensen hem willen helpen. Een groots acteur is hij niet, maar hij weet wel raad met dit karakter. Helaas krijgt hij te weinig te doen.

Niet Sandler, maar het script is het grootste probleem van ‘The Cobbler’. De film weet niet wat het wil zijn: een tragikomedie, een thriller of een modern sprookje. Regisseur Tom McCarthy slaagt er niet in om al deze elementen tot een organisch geheel te smeden en dat resulteert in een warrige film vol vreemde, karikaturale typetjes en misplaatste geweldsuitbarstingen. Tot overmaat van ramp wordt halverwege de film een nieuwe schurk geïntroduceerd en komt de regisseur met een halfbakken romance op de proppen. Sandler zet zijn rol goed neer, maar zijn personage is vrij apathisch en daardoor niet erg sympathiek. Je gaat niet met hem meeleven.

Een beter script had ‘The Cobbler’ minder druk gemaakt. Hier had een sterke tragikomedie ingezeten: een film over gemiste kansen en vader-zoonconflicten. Sandler bewijst met deze rol dat hij dat genre aankan. Als McCarthy het over een andere boeg had gegooid, was ‘The Cobbler’ een melige komedie vol buitenissige typetjes geworden. Het idee achter ‘The Cobbler’ is goed, maar de uitwerking niet. Zonde!

Bioscooprelease: 12 maart 2015
VOD-release: 21 juli 2015
DVD-release: 21 juli 2015