The Comeback Trail (2020)

Recensie The Comeback Trail CinemagazineRegie: George Gallo | 104 minuten | komedie, misdaad | Acteurs: Robert De Niro, Tommy Lee Jones, Morgan Freeman, Zach Braff, Emile Hirsch, Sheryl Lee Ralph, Kate Katzman, Eddie Griffin, Chris Mullinax, Patrick Muldoon, Julie Lott, Blerim Destani, Vincent Spano, Paul Witten, Aighleann McKiernan, Melissa Greenspan, Joel Michaely, Jermaine Washington, Desiree Geraldine

Robert De Niro. Tommy Lee Jones. Morgan Freeman. Als je die drie namen zo achter elkaar opnoemt, dan neem je daar even een momentje voor. Want we hebben hier met de onbetwiste Hollywood-elite te maken. Met elkaar verdienden deze heren maar liefst zeventien Oscarnominaties, waarvan er in totaal vier werden verzilverd (tweemaal door De Niro, eenmaal door zowel Freeman als Jones). Maar het zijn ook drie acteurs van wie de beste jaren inmiddels achter de rug lijken te zijn. Jones was de laatste die een nominatie verdiende, voor zijn bijrol in ‘Lincoln’ (2012). Nu hoeft die hoge leeftijd zeker geen excuus te vormen om niet meer op de toppen van je kunnen te presteren. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Sir Anthony Hopkins, die vriend en vijand verbaasde met zijn imposante rol in ‘The Father’ (2020) en daarmee op zijn 83e (!) zijn tweede Oscar in de wacht sleepte. Hij werd daarmee prompt de oudste Academy Award winnaar ooit. Wijlen Christopher Plummer was zelfs 88 toen hij een nominatie verdiende voor ‘All the Money in the World’ (2017). Houd dit even in het achterhoofd…

De Niro ‘hoeft’ kennelijk niet meer zo nodig, want al sinds de millenniumwisseling zien we hem hoofdzakelijk in flauwe komedies (‘The Irishman’ (2019) is de spreekwoordelijke uitzondering op de regel). Ook Freeman beperkt zich de laatste jaren tot het luchtige segment. Samen met Jones zijn ze nu te zien in ‘The Comeback Trail’ (2020), een misdaadkomedie geregisseerd door George Gallo, een man die een grotere staat van dient heeft als scenarioschrijver (van onder meer ‘Bad Boys’ (1995) en al zijn spin-offs) dan als regisseur. Hij werkte eind jaren tachtig al eens met De Niro, toen ze samen de actiekomedie ‘Midnight Run’ (1988) maakten. ‘The Comeback Trail’ is een remake van de gelijknamige film van Harry Hurwitz uit 1982, die door Gallo en Josh Posner is herschreven, al hebben ze maar weinig veranderd aan het originele verhaal. De Niro speelt Max Barber, een sjofele filmproducent die in het Hollywood van 1974 zijn ter ziele gegane carrière nieuw leven probeert in de blazen. De films die hij aflevert zijn echter zo slecht (zijn meest recente flop heeft de veelzeggende titel ‘Killer Nuns’), dat geen hond ze wil zien en de pers ze genadeloos neersabelt.

Om toch maar door te blijven gaan – eens moeten toch dat kassucces en die Oscar hem ten deel vallen – leent Max, zonder dat zijn zakenpartner Walter (ondankbare rol van Zach Braff) daarvan op de hoogte is, flinke sommen geld van de louche gangsterbaas Reggie Fontaine (Morgen Freeman). Maar die wil wel eens een keer geld terugzien. Zijn topscript ‘The Oldest Gun in the West’ verkopen aan de gladde maar succesvolle producent James Moore (Emile Hirsch) is Max zijn eer te na, dus verzint hij een plan. Hij strikt de suïcidale gewezen westernacteur Duke Montana (Tommy Lee Jones) voor ‘The Oldest Gun in the West’ en sluit een miljoenenverzekering af, om de arme Duke, die er nog altijd op staat zijn eigen stunts te doen, op de set de dood in te jagen. Is dat even makkelijk scoren! Maar die oude Duke blijkt taaier dan iedereen denkt.

Zoals de critici schrijven over Max Barber’s nieuwste film: ‘Het enige goede is dat deze film maar negentig minuten duurt’, zo zou dat ook op ‘The Comeback Trail’ van toepassing kunnen zijn, al duurt deze film een kwartier langer. Met De Niro, Freeman en Jones aan boord kun je echter nooit een complete flop maken (zelfs als ze maar op een derde van hun kunnen spelen) en voor filmliefhebbers zijn de insidersgrappen naar klassieke films (met als meest in het oog springende voorbeeld ‘The Searchers’, de western uit 1956 waarmee ‘The Oldest Gun in the West’ wel érg veel overeenkomsten heeft), filmsterren en filmmakers nog wel aardige knipoogjes, maar verder is ‘The Comeback Trail’ toch vooral een ongeïnspireerde remake met voorspelbare en belegen grappen en amper uitgediepte personages.

Het is elke keer weer zo confronterend dat de ooit zo illustere Robert De Niro zich tegenwoordig liever leent voor dit soort hap-slik-wegvermaak en dat hij zijn maten van weleer meesleept in de misère. Voor het geld hoeven ze het niet meer te doen, zou je denken. Het is te hopen dat De Niro, Freeman en Jones (met zijn schitterende verweerde kop nota bene de jongste van het drietal, terwijl hij er het oudste uitziet) op tijd het licht gaan zien en ons in hun nadagen – zoals Plummer en Hopkins – nog een laatste keer een glimp van hun immense talent willen tonen, nu het nog kan!

Patricia Smagge

Waardering: 2

Bioscooprelease: 3 december 2020