The Contractor (2007)

Regie: Josef Rusnak | 94 minuten | actie | Acteurs: Wesley Snipes, Eliza Bennett, Velizar Binev,Ralph Brown, Charles Dance, S.J. Evans, Richard Harrington, Lena Headey, Gemma Jones, Ryan McCluskey, Milos Miroslav, Sousila Pillay, Bill Richards, Iain Robertson, Nikolai Sotirov, Stanimir Stamatov

Je zou denken dat het maken van een B-film niet bepaald op het verlanglijstje staat van de meeste Hollywoodsterren. Toch kan het maken van zo’n productie voor een bekend acteur of actrice aardig wat voordelen hebben. Zo verkoopt je film toch wel omdat jouw naam eraan gekoppeld is en omdat het acteerwerk meestal weinig voorstelt is het voor een getraind acteur makkelijk cashen. Iemand die daar veel gebruik van maakt is Wesley Snipes (‘Blade’, ‘Demolition Man’). Toch zitten er ook wat negatieve kanten aan het spelen in een mindere productie. Zo werk je niet aan je carrière en het levert je geen Oscar of grote filmrollen op. Een goed voorbeeld van zo’n B-Film is de Snipes film ‘The Contractor’.

James Dial (Snipes), een ex-sluipschutter van de CIA, leeft een teruggetrokken bestaan op zijn paardenranch in Montana. Als hij wordt benaderd door zijn oude werkgever om een mislukte klus te herstellen (oftewel in sluipschutterstaal; een niet geliquideerd persoon alsnog koud te maken) neemt hij dit aanbod aan. Hij vertrekt naar London om de betreffende terroristenleider, die inmiddels terecht moet staan voor het hof in Engeland, te liquideren. De liquidatie verloopt volgens plan, maar tijdens zijn vlucht wordt zijn partner doodgeschoten, crasht zijn vluchtauto en wordt Dial herkend. Als zijn baas, de CIA-chef Frank Benoit, daar achter komt probeert hij alles te doen om Dial in te rekenen. Uiteraard om hem vervolgens van de aardbodem te doen verdwijnen, want Amerika een slechte naam geven, dat kan uiteraard niet. Wat volgt is een kat en muis-spel, waar een 12-jarig meisje een grote rol in vervuld.

Ondanks dat dit alles best spannend klinkt, is het dat uiteindelijk niet. Het acteerwerk van Snipes is ronduit knullig te noemen. Zo raakt hij na de crash gewond aan zijn zij. Aangekomen bij zijn “safe-house” ligt hij eerst half dood op de bank, het volgende moment rent hij vrolijk rond om daarna weer naar zijn zij te grijpen. Een enkele keer is het door de vingers te zien, maar dit blijft de hele film doorgaan.

Ook het script is slecht geschreven en er is bijna geen actie (wat je wel zou verwachten in een Snipes film). De makers proberen zelfs af en toe op je gevoel te spelen, maar dit wordt zo slecht uitgevoerd dat het bijna lachwekkend is. Zelfs de cameraman had zijn dag niet. Tijdens achtervolgingen en snelle actie scènes vond hij het kennelijk nodig om het beeld wazig te maken. Dat heeft in de geschiedenis van het film maken nog nooit goed uitgepakt.

De enige leuke verrassing in de film is Eliza Bennett, die de 12-jarige side-kick van Snipes Emily speelt. Het meisje leert het personage van Snipes kennen, terwijl hij gewond ligt in zijn “safe-house”. Natuurlijk wil de stoere, gewonde sluipschutter niks met haar te maken hebben, maar haar opdringerige karakter werpt uiteindelijk toch zijn vruchten af. Ze helpt de nogal klunzige ex-CIA agent meerdere malen te ontsnappen en doet dit op leuke en creatieve wijze.

Dat je als bekend acteur of actrice veel B-films maakt om een leuk zakcentje te verdienen is natuurlijk nooit verkeerd, maar aan sommige meuk moet je je gewoon niet wagen. ‘The Contractor’ kan best het einde betekenen van de professionele carrière van de heer Snipes, zeker na andere flops als ‘The Detonator’, ‘The Marksman’ en ‘Unstoppable’.

Redactie Cinemagazine