The Cookout (2004)

Regie: Lance Rivera | 85 minuten | komedie | Acteurs: Storm P, Ja Rule, Tim Meadows, Jenifer Lewis, Jonathan Silverman, Meagan Good, Farrah Fawcett, Ruperto Vanderpool, Frankie Faison, Vincent Pastore, Eve, Danny Glover, Queen Latifah

De emancipatie van de ‘Afro-American’ heeft in de Verenigde Staten het fenomeen ‘black comedy’ in het leven geroepen. Zwarte Amerikanen vervullen in dit genre rollen die eerder vooral door blanken werden ingenomen en geven er vervolgens een eigen draai aan. Sociologisch gezien interessant, maar het levert niet zomaar een goede film op. ‘The Cookout’ – het verhaal speelt zich voornamelijk af op een familiebarbecue – is een soort ‘feelgood-Flodder’, waarin ‘nouveau riche’ Todd Andersen (Storm P aka Quran Pender) zijn verworven status moet zien te verenigen met zijn afkomst. Dat veelbelovende uitgangspunt gaat volledig ten onder in een parade van clichématige typetjes, hoogstens bedoeld voor zwarte Amerikanen die om zichzelf willen lachen. Basketballer Todd is een ideale schoonzoon die het helemaal gaat maken – zijn oogopslag verraadt een zeer gelukkig einde van de film; moeder (Jenifer Symes) is natuurlijk de rots in de branding die zoonlief voor onheil behoedt; vriendin Brittany (Meagan Good) de lellebel die het alleen voor diamantjes doet en daar komt ook nog een jeugdliefde (rapper Eve) om de hoek zeilen die redding brengt. Hiermee is het verhaal van ‘The Cookout’ wel verteld.

De overige bijrollen zijn er voor de humor en moeten het ook al niet van de originaliteit hebben. Farrah Fawcett is een kakmadam met dezelfde plastisch chirurg als Goldie Hawn (een keer niezen is fataal); Danny Glover haar echtgenoot – een zwarte rechter die voor het enige gniffelmoment in de film zorgt als hij met een paar aan obesitas lijdende neefjes een blowtje gaat roken en natuurlijk kunnen de ‘gangstas’ (onder meer Ja Rule) niet ontbreken, maar zij grossieren slechts in onderbroekenlol. Queen Latifah – zij schreef mee aan het scenario – probeert als beveiligingsbeambte van de villawijk nog orde in de chaos aan te brengen, maar een bescheidener rol was voldoende geweest.

‘Flodder’ werkte omdat de film een flinke ironische ondertoon had en ze is na slechte recensies in Nederland inmiddels geaccepteerd als klassieke komedie. Het eerste wordt in ‘The Cookout’ nagelaten en het laatste zal niet gebeuren: onvolwassen en veel te licht. Deze film bracht in de States 11,5 miljoen dollar op.

Jan-Kees Verschuure