The Corruptor (1999)

Regie: James Foley | 110 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Yun-Fat Chow, Mark Wahlberg, Ric Young, Paul Ben-Victor, John Kit Lee, Andrew Pang, Elizabeth Lindssey, Brian Cox, Byron Mann, Kim Chan, Bill McDonald, Susie Trinh, Ho Chow, Olivia Yap, Lynda Chiu, Marie Matiko, Pak-Kwong Ho, Tim Progosh, Beau Starr

‘The Corruptor’ is een film van tegenstellingen. De sterke Yun-Fat Chow tegenover de zwak acterende Mark Wahlberg. Het mooi in beeld gebrachte verhaal tegenover de ordinaire stereotypering van de Chinese onderwereld. Na ‘The Replacement Killers’ uit 1998 weet Chow in de VS met ‘The Corruptor’ weer geen hoge ogen te gooien. Dit ligt echter niet aan de Hong-konger. Charismatisch als hij is, vlamt hij van het doek. Chow maakt ‘The Corruptor’ het kijken waard.

De duidelijkste tegenstelling is het klassenverschil tussen de twee hoofdrolspelers. Waar Chow, een gerenommeerde filmster in Azië, zo zeker en net niet te theatraal acteert, wankelt Wahlberg aan zijn zijde. Wahlberg speelt de van Interne Zaken afkomstige Danny Wallace. Hij doet zich in het verhaal voor als rookie, om zo bij de China Town-eenheid van de New Yorkse politie vermeende corruptie op te sporen. Wahlbergs acteerwerk is vaak tenenkrommend om naar te kijken, gelukkig wordt dit gedurende de film wel beter.

De belangrijkste bijrollen in ‘The Corruptor’ zijn (God zij dank) vervuld door begenadige acteurs, die in de meeste situaties Wahlbergs gezicht redden. Waar Wahlberg als kalm groentje zelfs de meest tongbrekende monologen fluisterend wil uitspreken, wat verschrikkelijk gemaakt overkomt, speelt Ric Young zijn rol als opkomende maffiabaas met verve. De arrogantie die er bij Youngs Henry Lee vanaf druipt, lijkt zo echt dat je hem als kijker zal haten. De eigenaardige homoseksuele trekjes versterken nog eens de bizarheid van de onderwereldfiguur. De oude rot Brian Cox heeft twee gemoedelijke scènes als vader Wallace. Het is opvallend dat Wahlberg in deze scènes wèl weet te stralen, met dank aan Cox dus.

Qua verhaal lijkt de film afkomstig uit de Hong Kong Cinema. De slimme en donkere plot over corrupte politieagenten in Chinatown levert met de schreeuwerige Amerikaanse likjes die aan de film zitten, wel een deel van die status in. Één voorbeeld hiervan is de overdreven manier waarmee de ‘gangsters’ tekeer gaan. Een bendelid dat zonder schroom, lachend en gillend van plezier mensen met kogels doorzeeft komt gewoonweg niet realistisch over. Het zijn dergelijke Amerikaanse over the top-fratsen die ‘The Corruptor’ in niveau doen dalen. Het strookt niet met de ernst waarin de film verder zo zorgvuldig gedrenkt is.

Een andere tegenstelling, die wèl goed uitpakt, is die van het rustige Chinese thema en de actiescènes. De bewuste contrawerking die regisseur James Foley heeft opgezocht, illustreert zich het beste in de bordeelsequentie. Wanneer de politie-eenheid een illegaal bordeel binnenvalt, beginnen Chinese gangsters op hen te vuren. Plots volgt de kijker het personage van Chow, Nick Chen. Met het kalme en serene oosterse muziekthema op de achtergrond, wat dus een duidelijk contrast vormt met de heftige schietscène, blijft hij rustig en handelt de zaak af. Dit trucje werk positief, want sommige scènes lijken hierdoor minder gewelddadig dan ze werkelijk zijn. Het thema weet op een gekke manier de ‘wilde-westen-sfeer’ die in ‘The Corruptor’ overheerst te neutraliseren.

Verder heeft regisseur Foley heeft met Howard Smith een kei van een editor in huis. ‘The Corruptor’ telt naast geniale montageovergangen een algehele sterke montage. Wanneer Wallace bijvoorbeeld een kelder ontdekt met tientallen illegale Chinezen en de eigenaars ervan uitschakelt is er een meesterlijke overgang te zien. Naadloos gaat de scène over naar dezelfde plek enkele minuten later. Het enige dat dit verraadt zijn de plotseling zichtbare politieflitslichten op het gezicht van Wallace, als kijker zal je het de eerste keer niet eens doorhebben. De melancholische sfeer in de film is mooi weergegeven, maar de trage montage geeft dit nog meer kracht.

‘The Corruptor’ is, ondanks de soms pompeuze Amerikaanse benadering, meer dan een gemiddelde actiethriller. Naast een degelijk verhaal zijn er hier en daar fraaie staaltjes acteerwerk te bewonderen. Wat wel jammer is, is dat Chow in Hollywood vaker getypecast wordt voor de rol van actieheld, terwijl ook in ‘The Corruptor’ te zien is dat hij veel meer kan dan dat. Wahlberg is helaas het enige echte minpuntje. Mensen die overigens iets willen leren van de Chinese cultuur hoeven deze film niet te zien. Wat dat betreft is dit een echte actiefilm die zich toevallig afspeelt in Chinatown en niet een film die gaat óver Chinatown. De film maakt zich niet schuldig aan banale stereotyperingen over Chinezen, wat ‘The Corruptor’ te prijzen valt.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 16 september 1999