The Courier (2019)

Recensie The Courier CinemagazineRegie: Zackary Adler | 95 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Olga Kurylenko, Gary Oldman, Amit Shah, Alicia Agneson, Greg Orvis, Craig Conway, William Moseley, Dermot Mulroney, Calli Taylor, Lee Charles, Gordon Alexander, Neil Chapelhow, Renars Latkovskis

Een vrouwelijke koerier werkt al een aantal jaartjes in Londen en bezorgt op haar razendsnelle motor pakketjes in een mum van tijd op de juiste bestemming. Wanneer een mysterieus pakket plotseling een spoedstatus krijgt, voelt ze nattigheid. Het pakje blijkt een bom te bevatten. Het doelwit? De enige getuige van een door de gewetenloze gangsterbaas Ezekiel Mannings gepleegde moord. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming, komt onze dappere pakketbezorgster terecht in een bloederig schietincident. De koerier neemt de levensgevaarlijke taak op zich om de getuige te redden van een legertje corrupte CIA-agenten en een stel vervaarlijke Oost-Europese huurmoordenaars.

Nadat de simpele plot zich eenmaal heeft ontvouwd, ontpopt ‘The Courier’ zich tot een ouderwetse knokfilm. Opvallend genoeg speelt nagenoeg de hele film zich af in een parkeergarage, waardoor je dus niet hoeft te rekenen op spectaculaire autoachtervolgingen door drukbevolkte straten en smalle steegjes. Het decor van de afgesloten parkeergarage is in het begin nog wel goed voor een lekker claustrofobisch en dreigend sfeertje, maar wordt na verloop van tijd wat saai.

Op gezette tijden schakelt de film over naar een New Yorks appartement, waar gangsterbaas Ezekiel Mannings (vertolkt door Gary Oldman) in huisarrest zit. Jammer genoeg zijn deze scènes vooral een pijnlijke verspilling van het niet bepaald geringe acteertalent van de Oscarlaureaat Oldman. Hij doet namelijk niet veel meer dan onderuitgezakt en onder het genot van een glaasje whisky naar de muziek van Schubert luisteren. Natuurlijk pleegt hij wel af en toe een overzees telefoontje naar zijn voetsoldaten, maar dat is het ook wel.

De actiescènes zijn van wisselende kwaliteit. Soms best aardig en kiezelhard, maar na verloop van tijd wel een beetje voorspelbaar en generiek. De immer appetijtelijke, in een stoer leren motorpak gehulde Olga Kurylenko knokt er lustig op los en incasseert zelf ook behoorlijk wat rake klappen en trappen. Haar bloedende, gekneusde en geschonden aangezicht spreekt boekdelen en laat zien dat ook dodelijke ex-commando’s niet altijd zonder kleurscheuren uit het strijdgewoel komen. Vechten is Kurylenko wel toevertrouwd, maar haar acteerwerk oogt in deze film soms wat houterig, iets dat in nog sterkere mate geldt voor veel ondersteunende castleden die deze prent bevolken.

Wat uiteindelijk overblijft is een middelmatige actiefilm die nergens opzien baart. Een paar aardige momenten voorkomen niet dat dit een typische prent is voor de uitverkoopbakken van de plaatselijke filmboer.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 27 februari 2020
DVD- en blu-ray-release: 15 juni 2020