The Covenant (2023)

Regie: Guy Ritchie | 123 minuten | thriller, oorlog, actie | Acteurs: Jake Gyllenhaal, Dar Salim, Sean Sagar, Jason Wong, Rhys Yates, Christian Ochoa, Bobby Schofield, Emily Beecham, Jonny Lee Miller, Alexander Ludwig, Reza Diako, James Nelson-Joyce, Gary Anthony Stennette, Saboor Sahak, Antony Starr, Abbas Fasaei, Hadi Khanjanpour

In augustus 2021, na een bezetting van ongeveer twintig jaar, trokken de Amerikaanse troepen zich terug uit Afghanistan. Deze occupatie/oorlog was een direct gevolg van de aanslagen op de WTC torens in New York op 11 september 2001. Het brein achter de aanslagen, Osama Bin Laden, had, zogezegd, onderdak gekregen van de Taliban in een van de vele Afghaanse grottencomplexen. De Amerikanen lieten er geen gras over groeien en lanceerden met hun war on terror een grootschalige invasie. Gedurende deze twintig jaar hebben de Amerikanen uiteraard contacten opgebouwd met de lokale bevolking. Scenarioschrijver en regisseur Guy Ritchie laat zijn geliefde wereld van misdaad en kwajongens achter zich en vertelt met ‘The Covenant’ (eigenlijk ‘Guy Ritchies the Covenant’) het verhaal van een relatie tussen een Afghaanse tolk en een Amerikaanse soldaat in de laatste fase van de Amerikaanse bezetting.

Het team van sergeant John Kinley (Jake Gyllenhaal) is verantwoordelijk voor het opsporen van de befaamde IED’s (Improvised Explosive Devise). Zij doen dit door middel van informatie te vergaren en vervolgens de validiteit hiervan te confirmeren. Om zo doelgericht te werk te gaan, maken ze gebruik van Afghaanse tolken om het vertrouwen van de lokale bevolking te winnen. Ahmed (Dar Salim), die niet alles volgens het boekje wil doen, voegt zich toe aan Kinleys team. Het leidt al snel tot een tumultueuze band tussen de twee dominante figuren. Wanneer ze op missie trekken en alles al snel fout loopt, moeten sergeant Kinley en de stoïcijnse Ahmed toch op elkaar leren vertrouwen, aangezien hun leven ervan afhangt.

Hoewel ‘The Covenant’ begint als een klassieke Ritchie-film – gespierde mannen met baarden die willen laten zien wie baas is – verandert het verhaal van toon na de bloederige confrontatie. Actiescènes verdwijnen naar de achtergrond en geven ruimte aan het menselijkere aspect van de situatie. Er ontwikkelt zich een band tussen de twee protagonisten terwijl zij worden opgejaagd door de Taliban. In deze scènes zijn zowel Gyllenhaal als Salim op hun best en kunnen de dialogen ten volle worden benut. Het is echter van korte duur, want het testosterongehalte wordt weer serieus opgekrikt als Salim verantwoordelijk wordt voor het leven van Kinley. Als een sisyfus, wiens steen Jake Gyllenhaal is, is Ahmed gedoemd om het onmogelijke te doen, en net zoals de Griekse mythe belandt hij uiteindelijk terug bij het begin.

Het is spijtig dat de focus duidelijk op Kinley ligt. Ahmeds verhaal meer belichten had een absolute meerwaarde geweest, en misschien wel beter. Is het immers niet interessanter (en zelfs spannender) om het verhaal te vertellen van iemand die moet onderduiken, dan van iemand die met schuldgevoelens kampt in het veilige Amerika? Wanneer Gyllenhaals personage huiswaarts keert, worden we als kijker meegesleurd in diens lijdenweg en zijn strijd om de belofte van de VS, om Afghanen die hebben meegewerkt een visum te geven, in te lossen. De uiteindelijke boodschap van de film, naast kritiek leveren op Amerika, is loyaliteit. Deze eigenschap, die hoog in het vaandel wordt gedragen, zal je ver doen geraken stelt de film. Zo ver dat een Amerikaan zijn leven riskeert om je uit een penibele situatie te halen.

Met ‘The Covenant’ schiet Ritchie zeker nog eens raak en heeft hij een film te pakken die niet plat aanvoelt. Er zit pit en passie in dit knap staaltje regie. Een premisse die interesseert, maar uiteindelijk hunkert naar meer diepgang en uitwerking. Daarnaast slaagt de muziek erin om de aandacht vast te houden, zeker met het bombastische van de scènes waar Dar Salim Gyllenhaal moet dragen. Alleen spijtig dat er geen tijd was om er wat meer diepgang en morele vraagstukken bij te betrekken. Het moet natuurlijk een Guy Ritchie-film blijven, dus het schieten, vechten en piefen en paffen moet primeren.

Nick Majchrowicz

Waardering: 3

VOD-release: 28 juli 2023 (Prime Video)