The Covenant – Canes (2006)

Regie: Michael Bafaro | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Edward Furlong, Chandra West, Michael Madsen, Richard Stroh, Sandra Steier, John Innes, Tobias Mehler, Kim Kondrashoff, Robert Clarke, Jenny Mitchell, Michael Bean, Patrick Keating, Zak Santiago, Lexie Huber, Paul Jarrett

Het draait in deze film allemaal om duivelse wandelstokken met bovennatuurlijke krachten. David Goodman is een ambitieuze jongeman die hogerop probeert te komen in de zakelijke wereld van public relations. Wanneer hij echter een autodief op heterdaad betrapt, spuit deze hem een bijtend, chemisch goedje in de ogen waardoor David permanent zijn gezichtsvermogen verliest en zijn normale leventje en ambities vaarwel kan kussen. Op een dag krijgt hij echter een mysterieus telefoontje dat uiteindelijk uitmondt in een ontmoeting met de geheimzinnige Guillermo List. Hij belooft David zijn gezichtsvermogen weer terug te geven als deze lid wordt van een geheimzinnig genootschap en een vreemde wandelstok met een duivelskop aanneemt.

Volgens het hoesje is ‘The Covenant’ een “pulse-pounding horror thriller” en een film die “extreem spannend en heftig” is. Na deze film bekeken te hebben, zal menig kijker zich toch verbaasd afvragen van wie deze typeringen en superlatieven nou precies afkomstig zijn. De plot van het verhaal is bijvoorbeeld flinterdun en wordt bovendien ook regelmatig nogal slordig uitgewerkt. Nou hoeft dat bij een film van dit type niet direct een ramp te zijn als deze gebreken maar enigszins gecamoufleerd worden door zaken als spanning, sfeer, gruwelijkheid of sensatie. Ook op deze vlakken scoort ‘The Covenant’ echter niet bepaald hoog. De film sleept zich traag voort, bevat te veel scènes die weinig toevoegen aan het verhaal en maar met moeite de aandacht van de kijker vasthouden en wordt zelden eng of griezelig. Een paar (niet overdreven schokkend in beeld gebrachte) moorden en enkele kort in beeld gebrachte demonische verschijningen vormen zo ongeveer het summum van gruwelijkheid in deze (horror) productie. Ook het acteerwerk is geen reddingsboei waaraan de kwalitatieve keurmeesters van deze film zich nog wanhopig kunnen vastklampen. Edward Furlong lijkt zijn gloriedagen, waarin hij onder meer schitterde in krakers als ‘Terminator 2: Judgment Day’ en ‘American History X’, inmiddels ruimschoots achter zich te hebben gelaten en Michael Madsen, de tweede acteur met een behoorlijke reputatie die in deze film valt te bewonderen, wisselt wel vaker ondersteunende rollen in grote films als ‘Kill Bill: Vol. 2’ en ‘Sin City’ af met optredens in meer obscure, kwalitatief dubieuze niemendalletjes. Beide acteurs spelen vooral op de automatische piloot en wekken nou niet echt de indruk dat hun deelname aan dit project voortkomt uit oprechte bevlogenheid en een rotsvast vertrouwen in de kwaliteit van het script. Bovendien geeft het script Madsen ook wel erg weinig ruimte om zijn rol van slechterik fatsoenlijk vorm te geven. Een gemiste kans, want in het verleden heeft hij regelmatig laten zien dat hij dit kunstje wel beheerst. De effecten in ‘The Covenant’ zien er voor een film die gemaakt is met een uiterst beperkt budget bij vlagen wel aardig uit, maar dit is dan ook tegelijk een van de weinige pluspunten van deze verder uiterst matige film.

‘The Covenant’ is zeker geen film die de harten van de meeste horrorfans sneller zal doen kloppen. Grote kans dat deze film totaal wegzinkt in de anonimiteit en over een tijdje ergens in de kleine uurtjes op een commerciële zender vertoond zal worden. Heb je echter geen andere nuttige dingen te doen, neem dan gerust een kijkje. Zorg er echter wel voor dat je met niet al te hooggespannen verwachtingen op de bank plaatsneemt.

Frank Heinen