The Craft (1996)

Regie: Andrew Fleming | 101 minuten | drama, horror, thriller, komedie, fantasie | Acteurs: Robin Tunney, Fairuza Balk, Neve Campbell, Rachel True, Skeet Ulrich, Christine Taylor, Breckin Meyer, Nathaniel Marston, Cliff De Young, Assumpta Serna, Helen Shaver, Jeanine Jackson, Janet Eilber, Elizabeth Guber, Jennifer Greenhut

Vanaf eind jaren 90 nam de populariteit van hekserij en magie met tv-series zoals ‘Charmed’ (1998-2006) toe. Mensen zijn steeds meer geïnteresseerd geraakt in zaken als het occulte, wicca, paganisme, witte heksen, spreuken, mantra’s, goeroes, spiritualiteit enz. Iets hiervoor werd de culthit ‘The Craft’ gemaakt, een tienerheksenhorrorfilm met Robin Tunney uit de tv-serie ‘Prison Break’ en ‘The End of Days’ (1999) in de hoofdrol.

Tunney speelt de bijzondere tiener Sarah Bailey wiens moeder bij haar geboorte overleden is. Op haar nieuwe middelbare school in Los Angeles zien drie outcasts in Sarah het vierde lid voor hun heksencirkel. Deze drie meiden Nancy, Bonnie en Rochelle worden niet geaccepteerd op de school door hun afwijkende kleding en gedrag, ze worden hierdoor vaak gepest door de andere leerlingen. Zij houden zich bezig met occulte zaken en noemen zich ‘The Bitches of Eastwick’ naar ‘The Witches of Eastwick’ (1987). Om hun krachten uit te breiden benaderen zij Sarah. Samen zeggen ze spreuken op en roepen ze geesten aan. Hoe machtiger ze worden, hoe meer de drie en vooral Nancy hun nieuwe krachten in hun eigen leven gaan gebruiken/misbruiken tot grote tegenzin van Sarah. Alle waarschuwingen slaan de andere drie in de wind en Sarah wil uit de heksenkring stappen.

Nancy, de leider van de drie heksen is een geweldige rol van Fairuza Balk. De actrice van ‘American History X’ (1998) en ‘The Waterboy’ (1998) lijkt moeiteloos extreme rollen neer te kunnen zetten. De andere twee meiden Bonnie en Rochelle worden gespeeld door Neve Campell uit tv-serie ‘Party of Five’ (1994-2000) en de ‘Scream’ films en Rachel True uit ‘Nowhere’ (1997). Maar die twee zijn een stel meelopers, het draait allemaal om Sarah en Nancy, goed en kwaad. Het gevecht tussen Tunney en Balk won terecht de MTV Best Fight Award in 1997. Voorafgaand aan het gevecht wordt de nachtmerrie van Sarah werkelijkheid wanneer er meer dan drieduizend slangen in het huis krioelen.

Heel eng is ‘The Craft’ ook weer niet, de film kan als lichte horror met hier en daar een vleugje humor worden gezien. Zeer diep op de heksenmaterie wordt er ook niet ingegaan. Het laatste deel van de film wordt ook behoorlijk voorspelbaar. De makers kozen er namelijk voor om na de veelbelovende start van de film het moraal van het verhaal (misbruik van macht keert zich altijd tegen de misbruiker) ongenuanceerd door te duwen. Het einde van de film bevindt zich daarbij ook meer op tienerniveau dan men zou verwachten na een beslechting tussen goed en kwaad. Maar dat is ook het publiek waarvoor de film is gemaakt. Niettemin is ‘The Craft’ een entertainende film met goede effecten en acteerprestaties.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 25 juli 1996