The Crossing – Flukten over grensen (2020)

Recensie The Crossing CinemagazineRegie: Johanne Helgeland | 96 minuten | drama, familie, oorlog | Acteurs: Anna Sofie Skarholt, Bo Lindquist-Ellingsen, Samson Steine, Bianca Ghilardi-Hellsten, Henrik Siger Woldene, Luke Neite, Julius Robin Weigel, Kari Simonsen, Morten Svartveit, Thea Borring Lande, Silje Breivik, Frode Winther, Svein Roger Karlsen, Trond Høvik, Jonas Kippersund

‘The Crossing’ (‘Flukten over grensen’) is een Noorse jeugdfilm die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Het is december 1942. De tienjarige Gerda leeft zich uit in haar fantasiewereld en glipt stiekem naar buiten om één van de drie musketiers te spelen, uit het boek dat ze zo graag leest. Wanneer ze ontdekt dat haar oudere broer Otto op zijn beurt ook iets stiekems doet, is ze geschokt. Otto blijkt een lokale jeugdbijeenkomst bij te wonen, waar foto’s van Hitler aan de muur hangen en verteld wordt dat er voor joden geen plek is in Noorwegen. Gerda heeft de genen van haar ouders, die in het verzet zitten (iets dat de kinderen nog niet weten) en kan er met haar hoofd niet bij waarom Otto hiervoor kiest. Ze belooft het echter geheim te houden, in ruil voor zijn portie cacaodrank.

Maar alles loopt anders. De cacaodrank blijkt verdwenen te zijn en die nacht komt er onverwacht bezoek. De ouders van Gerda en Otto worden uit hun bed gelicht en gearresteerd op verdenking van het huisvesten van joden. Bij de huiszoeking vinden de autoriteiten echter niets, maar Gerda’s vader drukt haar – vlak voor zijn vertrek – op het hart dat ze niet moet vergeten de kerstcadeautjes uit de kelder te halen en die naar hun tante te brengen.

Het is geen verrassing dat er inderdaad twee joodse kinderen in de kelder verblijven. Het zijn Daniel en zijn jongere zusje Sarah. Wanneer Daniel vrijwel direct na hun ontdekking aangeeft te willen vertrekken, biedt de dappere Gerda aan hen te vergezellen. ‘The Crossing’ volgt de vier kinderen vervolgens op hun reis naar de Zweedse grens. Onderweg komen ze vijandige en behulpzame mensen tegen, maar natuurlijk ook personen die alleen maar doen alsof ze te vertrouwen zijn.

Gerda is de hoofdpersoon en gelukkig is de jonge actrice tegelijkertijd een schattige en energieke verschijning, die ons vaardig door het wat voorspelbare verhaal leidt. De film is natuurlijk vooral bedoeld voor een jeugdig publiek, die waarschijnlijk wel verrast zullen worden op wie er wel of niet gerekend mag worden bij de onmogelijk lijkende missie. Met die kinderblik levert ‘The Crossing’ best wat nagelbijtende spanning op, zeker op het eind, als de vier kinderen bijna het doel bereikt hebben, maar de achtervolgers hen wel heel dicht op de hielen zitten. Prima film voor kinderen die interesse hebben in eens iets anders dan de geijkte kinderfilms over sportwedstrijden, talentenjachten of megalomane schurken die de wereld willen veroveren. Oh wacht.

Bioscooprelease: 14 oktober 2020