The Crow: Wicked Prayer (2005)

Regie: Lance Mungia | 95 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction, horror, thriller | Acteurs: Edward Furlong, David Boreanaz, Tara Reid, Dennis Hopper, Emmanuelle Chriqui, Marcus Chong, Rosemberg Salgado, Tito Ortiz, Yuji Okumoto, Macy Gray, Dave Ortiz, Ryan Smith, Danny Trejo, Daymond John, Richard Cumba, Kristina Santoro

‘The Crow’ was een prachtige film en een vervolg kon niet uitblijven. Dat werd ‘The Crow: City of Angels’, een flop, zelfs in het videocircuit. Daarna volgde ‘The Crow: Salvation’ (alleen al leuk vanwege de rol van Kirsten Dunst). ‘The Crow: Wicked Prayer’ is de vierde in de rij. Een flink aantal bekende acteurs en een ddor fans redelijk ontvangen boek dat de inspiratie vormde voor deze film zou een garantie kunnen zijn voor een goede film. Of deze aanvulling de moeite waard is, nou nee, helaas had deze film evenals de overige vervolgen beter op de plank kunnen blijven liggen, of liever, niet gemaakt hoeven worden.

In een vreemde openingsscène maken we kennis met de vier bad guys van de film: Pestilence, Famine en War en Death a.k.a. Luc Crash (David Boreanaz), een duivelsaanbidder die verliefd is op hoertje Lola Byrne (Tara Reid) (een stel dat samen – fonetisch – ‘Crash & Burn’ heet, dat kan nooit goed aflopen!). Dat Lola niet op dezelfde manier wordt voorgesteld is nogal inconsequent van de regisseur, want zij speelt een veel grotere rol dan Pestilence, Famine en War. Wat is er zo raar aan de betreffende scène? De film stopt in freeze-frame en op het scherm verschijnt een samenvattend biografietje waarmee de karakters aan de kijkers worden geïntroduceerd. (Voorbeeld: Name: Pestilence/Occupation: Toxic Waste Removal/ Diagnosis: Terminal/Offered: Apologies/Mission: Revenge) en dat dan vier keer. Echt hilarisch en totaal niet passend bij de rest van de film.

De Satanische cultbende vermoordt ‘white trash’ Jimmy Cuervo (Edward Furlong) en zijn vriendin, het Indianenmeisje Lily-Ignites-The-Dawn (Emmanuelle Chriqui), omdat ze Indianen haten en een offer nodig hebben voor een ritueel om van Crash de Antichrist te maken. In een gruwelijk gewelddadige scène worden de ogen van Lily en het hart van Jimmy uitgestoken en Lola zegt stoïcijns een paar spreuken uit een boek met zwarte magie op. Jimmy en Luc kennen elkaar nog uit de gevangenis, zo wordt uit een flashback van Crash duidelijk, maar waarom dit belangrijk is, wordt niet opgehelderd.

“‘Gelukkig” komt Jimmy terug als ‘The Crow’, zodat Edward Furlong er met make up uitziet als een Marilyn Manson wannabe. Want, zo heeft Lily in een voorgaande scène uitgelegd: “…when someone dies, the crow carries their soul to the land of the dead. Then sometimes the crow can bring that soul back to release it of its burden, to put the wrong things right.” Furlong komt absoluut niet angstaanjagend over en het is dus niet verwonderlijk dat later in de film Crash en Lola geamuseerd opmerken “Hey, didn’t we just kill that guy?”, gewoon een gesprek met hem aangaan en dat Luc met zijn toegenomen krachten de kraai verwondt en dus Jimmy. Vervolgens wordt het ritueel om van Luc Lucifer te maken voltooid, nemen de Indianen wraak op Jimmy, Lola op El Nino – een minirol van Dennis Hopper, die werkelijk beschamend is. De oneliners die hij uitkraamt, doen gewoon pijn aan je oren, en neemt Jimmy weer wraak op de Satanische cultbende… Het is nogal onsamenhangend en slaapverwekkend.

Is er dan niets zinvols aan deze film? Jawel. Op het spel van David Boreanaz, voornamelijk bekend van zijn rol als Angel in de succesvolle tv-serie ‘Buffy, the Vampire Slayer’ en de spin-off hiervan ‘Angel’, is niets aan te merken. Hij doet wat hij kan met het script en zijn karakter en dat is meer dan van de overige cast gezegd kan worden. Hij doet op geen enkel moment denken aan zijn rol als Angel, of zelfs Angelus, ook al heeft de laatste overeenkomsten met het karakter Luc Crash (beiden zijn uit op een totale vernietiging van de wereld en genieten daar zichtbaar van). Maar veel meer pluspunten zijn er niet.

Zou Brandon Lee terug willen komen uit de dood om dit vervolg op zijn laatste film te kunnen zien? Dat is onwaarschijnlijk…