The Crucifixion (2017)
Regie: Xavier Gens | 89 minuten | horror | Acteurs: Sophie Cookson, Corneliu Ulici, Ada Lupu, Brittany Ashworth, Catalin Babliuc, Matthew Zajac, Iván González, Ozana Oancea, Javier Botet, Jeff Rawle, Florian Voicu, Radu Bânzaru, Maia Morgenstern, Andrei Aradits
In januari 2005 vond in Roemenië een schokkende gebeurtenis plaats. Een 23-jarige vrouw, de al op jonge leeftijd wees geworden Irina Cornici, verhuisde naar het Tanacu klooster, omdat haar vriendin daar non was. Tijdens haar verblijf in het klooster vertoonde ze symptomen die met een psychische stoornis te maken leken te hebben. De priester van het klooster was er echter van overtuigd dat Irina bezeten was door de duivel. Hij besloot de duivel uit te drijven, onder andere door samen met vier nonnen de vrouw vast te binden en een handdoek in haar mond te stoppen. Niet veel later stierf ze in de ambulance op weg naar het ziekenhuis… De priester en de vier nonnen werden veroordeeld (inmiddels zijn ze weer vrij).
Op dit gruwelijke verhaal zijn inmiddels twee films gebaseerd. De Roemeense regisseur Cristian Mungiu baseerde zijn film ‘Beyond the Hills’ op het boek dat journaliste Tatiana Niculescu Bran over de geschiedenis schreef. ‘Dupa dealuri’, zoals de Roemeense titel luidt, is een arthousedrama, dat gaat over de vriendschap tussen twee jonge vrouwen en hun keuzes in het leven. Tweelingbroers Chad en Carey Hayes, bekend van onder andere de scenario’s van ‘House of Wax’, ‘The Reaping’ en de twee ‘The Conjuring’ films, kozen een andere, meer voor de hand liggende, invalshoek en benaderden het als een horrorverhaal. Xavier Gens (‘Frontière(s), ‘Hitman’) nam de regie voor rekening.
Wanneer de jonge journaliste Nicole Rawlins, werkzaam bij de New York Sentinel, lucht krijgt van de verkeerd afgelopen exorcisme in Roemenië op zuster Adelina Marinescu, smeekt ze haar baas, tevens oom, om toestemming de zaak uit te zoeken. Het tegengesputter van de oom haalt weinig uit, maar wél van belang omdat we nu horen dat Nicole zelf iets tegen religie heeft én klaarblijkelijk een overleden moeder heeft. Zou een en ander verband met elkaar houden?
Eenmaal in Roemenië aangekomen, ontvouwt het verhaal —-BOE!!!—- zich als een soort detectiveverhaal. Nicole bezoekt de priester in de gevangenis, ontmoet de arts die het slachtoffer de diagnose schizofrenie gaf en woont —-BOE!!!—- de uitvaart bij. Ze sluit vriendschap met de lokale priester en neemt haar intrek in het hotel in het dorp. En daar beginnen rare dingen te gebeuren. BOE!!!
Schrok je? Vast niet, want op papier werkt zo’n schrikaanval natuurlijk niet. Maar ze waren wél onverwacht, nietwaar? Dat is nu iets wat in ‘The Crucifixion’ niet aan de orde is. De film begint nog rustig en bedaard, maar als de schrikeffecten eenmaal in gang zijn gezet, kun je er gif op innemen dat de makers je om de zoveel minuten op willen laten veren uit je stoel. En dat gebeurt helaas op de meest uitgekauwde manieren. Iemand staat met zijn rug naar de kijker en degene die er naar toe loopt, probeert contact te krijgen. We zien van de eerste persoon alleen de rug en lange haren. Het is aftellen tot het hoofd naar de tweede persoon en de kijker wordt gedraaid en ja hoor, daar is het. Of wat te denken van het standaard-schrikeffect van honden die tegen een auto opspringen (terwijl gefilmd is vanaf de bijrijdersplaats)?
Die voorspelbaarheid neemt wel veel van het kijkplezier en de kwaliteit van ‘The Crucifixion’ weg. De setting is namelijk prima – de film werd echt in Roemenië opgenomen (onder andere in Biertan, Sibiu) en het verhaal blijft wel boeien, ondanks dat je binnen no time door hebt waar de filmmakers heen willen. De cast is okay, al moet je niet te veel letten op het gemak waarmee de Roemenen Engels praten en het feit dat de twee personages die Amerikanen moeten voorstellen perfect Brits spreken. Ook lijkt er een moraal in het verhaal gestopt die aangeeft dat het geloof je altijd zal redden – het neigt een beetje naar die Christelijke films die met de regelmaat van de klok worden uitgebracht. ‘The Crucifixion’ is niet de beste exorcisme-film, niet de beste van Xavier Gens, noch van de Hayes-broertjes en beslist niet de beste op de Tanacu-geschiedenis gebaseerde film, maar voor de liefhebber die alle betere horrorfilms al gezien heeft is deze best te doen.
Monica Meijer
Waardering: 2.5
Bioscooprelease: 27 juli 2017
DVD- en blu-ray-release: 15 december 2017