The Crusader – Arn: Tempelriddaren (2007)

Regie: Peter Flinth | 139 minuten | actie, drama, avontuur | Acteurs: Joakim Nätterqvist, Sofia Helin, Stellan Skarsgård, Milind Soman , Simon Callow, Vincent Perez, Bibi Andersson, Michael Nyqvist, Jakob Cedergren

Arn Magnusson groeit als jongetje op in een klooster. Eén van de broeders, die in het Heilige Land  vocht, leert hem zwaardvechten. In de jaren daarop wordt hij steeds behendiger en leert hij ook nog eens lezen. Op een dag mag hij het klooster verlaten  en de wijde wereld intrekken. Terug bij zijn familie raakt hij meteen betrokken bij een vete die de kiem is van een strijd om de troon en de macht over een land dat ooit Zweden zal heten.  Door dit gesteggel begint Magnusson een geheime en verboden liefdesaffaire die hem zuur zal opbreken. Hij wordt samen met zijn geliefde voor twintig jaren verbannen. Zijn ballingschap moet hij in het klooster uitdoen. De monniken sturen hem echter als tempelridder naar Jerusalem. Zijn grote liefde Cecilia belandt tussen de nonnen die haar met strenge hand onder de duim houden.

De prent ‘The Crusader’ (‘Arn, Tempelriddaren’) is gebaseerd op de boeken van de Zweedse schrijver Jan Guillou. Zijn trilogie over de kruisvaarder scheert hoge toppen in heel Scandinavië. Maar ook in andere landen zijn de avonturen van Magnusson al vertaald. Het vervolg op pellicule lijkt dan ook niet meer dan een logische keuze. De makers hebben in elk geval flink hun best gedaan, want dit is het duurste Zweedse project ooit. Het epos doet sterk denken aan ‘Kingdom of Heaven’ en moet zeker niet onderdoen qua bombast of pathos. De veldslagen zijn krachtig, de intriges spannend en de acteurs top. Dat kan ook niet anders met namen als Stellan Skarsgård en Michael Nyqvist (‘Millenium’). Maar het is vooral Joakim Nättervist die indruk maakt als het hoofdpersonage en veel overtuigender overkomt als ridder dan Hollywoodster Orlando Bloom. De perikelen rond de troon zijn niet altijd even transparant, maar laat dat een detail zijn in deze onderhoudende film. De zwaarden kletteren en de actie is heroïsch. Meer moet dat soms niet zijn.

Jochem Geelen