The Dare (2019)

Recensie The Dare CinemagazineRegie: Giles Alderson | 96 minuten | horror, thriller | Acteurs: Bart Edwards, Richard Brake, Richard Short, Alexandra Evans, Robert Maaser, Mitchell Norman, Harry Jarvis, Daniel Schutzmann, Devora Wilde, Oliver Cunliffe, Alexander Biehn, George Pilsworth, Maddy Bryan, Lelia Yvetta, Emily Haigh, Ethan Hazzard

Een tijdje terug verscheen de campagne ‘Pesten is geen spelletje’. Via deze slogan hoopte de politiek het onderwerp ‘pesten’ onder de aandacht te brengen en duidelijk te maken dat de gevolgen van pesterijen zeer ingrijpend kunnen zijn. Therapeuten hebben er hun handen vol aan. Ook op latere leeftijd hebben slachtoffers nog last van treiterijen uit het verleden. ‘The Dare’ behandelt deze problematiek ook. Saillant detail: het gaat hier om een horrorfilm.

In ‘The Dare’ ontwaakt familieman Jay na een klap op zijn hoofd in een smerige kelder. Hij zit vastgeketend aan de muur. Als hij ontwaakt, ontdekt hij dat hij niet de enige gevangene is. Samen met een vrouw en twee mannen (waarvan een dodelijk gewond) zit hij vast in een vervallen huis. Dit viertal wordt gevangen gehouden door een kamerbrede bruut met een obscuur masker die hen dwingt elkaar te martelen. Wat is zijn motief en waarom zijn deze mensen door hem bij elkaar gebracht?

Zonder al te veel te verklappen, gaat het in de kern van ‘The Dare’ dus om de gevolgen van pesten. Het siert Giles Alderson dat hij dit onderwerp wil belichten, maar een lompe horrorfilm is in dit geval niet bepaald de juiste keuze geweest. Het grootste probleem van deze film is dat geen enkel personage sympathiek is. Zowel de pestkoppen als het slachtoffer niet. Omdat je geen band met deze personages kunt opbouwen, slaat de boodschap dood. Letterlijk. Wat rest is een snoeiharde, nihilistische slachtfilm.

Grote voorbeeld ‘Saw’ was ook geen film met een groots plot of boodschap, maar kon tenminste nog rekenen op de steun van Tobin Bell. Deze acteur tilde deze franchise naar een hoger niveau dankzij zijn ijzingwekkende spel. ‘The Dare’ heeft in de vorm van Richard Brake nog een enigszins charismatisch acteur in de gelederen, maar zijn rol is helaas minimaal. ‘The Dare’ wil iets vertellen over pesten, maar doet dat op zo’n onbeholpen en smakeloze manier dat het schrijnend is. Fans van torture porn en enkele gruwelijke scènes waarin een mes, een oog en een insect een rol spelen kunnen hun lol op.

Met een betere cast, regisseur en plot had hier meer ingezeten.

Bioscooprelease: 19 december 2019
DVD- en blu-ray-release: 12 juni 2020