The Dark Horse (2014)

Regie: James Napier Robertson | 124 minuten | drama | Acteurs: Cliff Curtis, James Rolleston, Kirk Torrance, Miriama McDowell, James Napier Robertson, Barry Te Hira, Xavier Horan, Wayne Hapi, Lyel Timu, Te Ahorangi Retimana-Martin, Calae Hignett-Morgan, Te Rua Rehu-Martin, Niwa Whatuira, Lionel Wellington, Wesley Broadfoot, Tuhoe Isaac, Sia Trokenheim, Andrew Grainger, Shaden Te Huna, Dante Nathuran, Pat Napier

Wie de publieksprijs wil winnen op een filmfestival, kan terugvallen op drie beproefde scenario’s. Scenario 1 is de portrettering van een zielenpiet uit een etnische minderheid die zichzelf en zijn milieu weet te overwinnen. Scenario 2 is de portrettering van een persoon met een geestelijke of lichamelijke kwaal, die boven zichzelf en zijn kwaal uitstijgt. Scenario 3 gaat over een clubje stumpers die met zijn allen een koor/voetbalteam/blaasensemble of iets dergelijks vormen. Dat alles moet dan leiden tot een succesvolle deelname aan een of ander concours of toernooi.

Dat het Nieuw-Zeelandse melodrama ‘The Dark Horse’ de publieksprijs van het filmfestival Rotterdam 2015 won, mag dan geen verrassing heten. De film combineert alle drie succesformules tot één grote publieksfavoriet. De film gaat over Genesis Potini, een schakende Maori (1) met een bipolaire stoornis (2), die met een groepje stumperkinderen wil meedoen aan een schaaktoernooi in Auckland (3). Ook wil hij zijn neefje redden, die dreigt te worden opgenomen in de plaatselijke bikergang.

Het levert een film op waarop iedere kritiek ongepast lijkt. Zeker als je bedenkt dat het scenario op ware gebeurtenissen is gebaseerd. ‘The Dark Horse’ is ook zeker geen film die verveelt of ambachtelijk tekort schiet. Cliff Curtis overtuigt als de mummelende, vertwijfelde en overenthousiaste Genesis. De kids zijn allemaal even knuffelbaar en het schaaktoernooi vormt een bevredigende climax. Ook over de fijne score en de rafelige visuals zullen we niet klagen.

Probleem is alleen dat ‘The Dark Horse’ een film is zoals we al zo vaak hebben gezien. Dit drama vult alles precies zo in als zijn voorgangers, waardoor iedere verrassing uitblijft. ‘The Dark Horse’ is niets meer dan een hollywoodscenario die in de artistieke mal van het arthousedrama is gegoten. Op filmfestivals is dat voldoende voor een publieksprijs. Voor de meer avontuurlijke filmliefhebber kent deze film te veel clichés. En als het om publieksfavorieten gaat, kijken we toch  liever naar ‘Intouchables’ (1) ‘The Theory of Everything’ (2) of ‘Brassed Off’ (3).

Bioscooprelease: 7 mei 2015
VOD-release: 6 oktober 2015
DVD-release: 6 oktober 2015