The Dark Is Rising – The Seeker: The Dark Is Rising (2007)

Regie: David L. Cunningham | 94 minuten | actie, drama, avontuur, fantasie | Acteurs: Alexander Ludwig, Christopher Eccleston, Ian McShane, Jim Piddock, Gregory Smith, Amelia Warner, Emma Lockhart, Jonathan Jackson, John Benjamin Hickey, Stephen Evans, Gary Entin, Edmund Entin, Mark Donovan, Wendy Crewson, James Cosmo, Frances Conroy, Drew Tyler Bell

Een regisseur die een boek, en zeker een fantasyboek wil verfilmen, moet van goede huize komen en een sterk team achter zich hebben staan. Liefhebbers van fantasyromans houden nauwlettend in de gaten of er niet teveel aan hun geliefde wereld wordt getornd en wanneer, in hun ogen, belangrijke elementen worden genegeerd of anders weergegeven in het eindproduct, is de kans groot dat de film slecht ontvangen zal worden door de fans van het eerste uur. Voor de hand liggende voorbeelden hoe het wel moet zijn Peter Jacksons trilogie ‘The Lord of the Rings’ en de Harry Potter films. Susan Cooper publiceerde in 1973 het tweede deel in de serie van vijf jeugdromans die samen The Dark Is Rising getiteld zijn. Het tweede boek, dat eveneens The Dark Is Rising genoemd werd, staat aan de basis van de verfilming die in 2005 aangekondigd werd, een knoop die ongetwijfeld snel doorgehakt werd nadat de financiële verslagen van de eerder genoemde Harry Potter films en ‘The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe’ bekend werden gemaakt.

Fans van de serie konden niet wachten, maar de teleurstelling bleek immens groot: bijna niets van het boek vond men terug in de film en de term ‘losjes gebaseerd op’ kreeg een geheel nieuwe betekenis. Wanneer je de boeken van de Britse schrijfster verslonden hebt, is het zien van de filmversie hoogstwaarschijnlijk dus een enorme deceptie. De film ‘The Dark Is Rising’ negeert de legende van Arthur, die in de serie juist zo’n dominante rol speelt. In plaats daarvan focust de film zich voornamelijk op Will Stanton, hier net veertien (in plaats van elf in het boek), die achter zijn lotsbestemming komt. Will is lid van een grote familie, die net uit Amerika verhuisd is naar het Britse platteland. De karakters worden aan het begin van de film, wanneer de kerstvakantie begint, netjes geïntroduceerd en we zien dat Will zich niet thuis voelt in  het gezin, waar hij een beetje het pispaaltje is. Alleen Gwen, zijn jongere zusje, heeft aandacht voor hem. Al snel gebeuren er onverklaarbare dingen rondom Will: de honden grommen, zijn verjaardagswens om sneeuw komt uit (terwijl niets daarop wees), en als toppunt wordt hij door een stel veiligheidsagenten uit een overvol warenhuis geplukt voor ondervraging. Wanneer zij zijn naam blijken te kennen en hun ogen zwart kleuren, weet Will niets anders dan dat hij moet vluchten. De uitleg komt al vrij snel, wanneer Will op een avond oog in oog staat met een dreigende ruiter te paard, The Rider (Christopher Eccleston). Ook deze ongure figuur beveelt Will hem ‘The Sign’ te geven, evenals zijn creaties in het warenhuis dat deden. Will wordt gered door vier dorpelingen, die hij kort daarvoor heeft ontmoet. Zij vertellen hem dat hij The Sign Seeker is, speciale krachten heeft (zoals het door de tijd gaan) en dat hij het Licht moet herstellen, want ‘the dark is rising’… Duizend jaar geleden woedde er een gevecht, waarbij het Licht op het nippertje zegevierde zodat de aarde gered kon worden. Het Donker was verslagen maar niet vernietigd. Om de kracht van het licht te beschermen werd dit verdeeld en vermomd in een zestal tekens, die verstopt werden.

Will heeft de nobele taak om deze tekens terug te vinden en heeft hier slechts vijf dagen de tijd voor. Liever gezegd, slechts een uur, want de speelduur van ‘The Dark Is Rising’ is wat aan de korte kant voor een avontuur van deze orde. Dit houdt in dat er gedurende twee derde van de film nogal veel behandeld wordt. Dat dit niet ten goede komt aan de aannemelijkheid spreekt vanzelf. De tekens die Will moet zoeken liggen praktisch voor het oprapen, zodat er van enige spanning nauwelijks sprake is. Wanneer er een half uur speeltijd bij op zou zijn geteld, was de film waarschijnlijk een stuk sterker geweest. Nu volgt de ene na de andere actiescène elkaar op. Deze zitten overigens wel weer prima in elkaar, op de special effects is niet bezuinigd. De acteurs doen ook wat ze kunnen met het scenario en krijgen een voldoende  voor hun werk. Hoofdrolspeler Alexander Ludwig heeft een flinke last op zijn jonge schouders omdat hij vrijwel de hele film moet dragen, maar hier slaagt hij wel in. Zijn Will is innemend, een beetje een underdog; de kijker kan zich makkelijk met hem identificeren. ‘The Dark Is Rising’ kan niet tippen aan de illustere voorbeelden, maar is zonder meer een onderhoudende film in het fantasy genre. Susan Cooper-volgelingen zullen moeten zoeken naar positieve tekens die de film voor hen bevat, maar (jonge) filmliefhebbers die niet bekend zijn met haar werk, zullen aan deze rechtstreeks op dvd uitgebrachte produktie best lol beleven.