The Dark Room (1999)

Regie: Graham Theakston | 150 minuten | drama, thriller | Acteurs: Dervla Kirwan, James Wilby, Paul Freeman, Robert Hands, Connie Hyde, Robert Demeger, Joseph Bennett, Charlie Fane, Penny Bunton, Pandora Colin, Emily Corrie, Joanna David, David Foxxe, Nicholas Gecks, Peter Gunn, Lee Ingleby, Richard Laing, Daniel O’Grady, Bernard Padden, Sarah Reeves, Peter Russell, Marlene Sidaway, Martin Walsh

The Dark Room staat voor het geheugen: hoofdpersoon Jane Kingsley, door iedereen behalve haar vader Jinx genoemd, is haar geheugen kwijt na een afgrijselijk ongeluk, waarbij haar auto tegen een blinde muur botste. Opzet? Jinx kan het zich gewoonweg niet herinneren. Ze wordt na acht dagen in coma gelegen te hebben wakker in een dure kliniek, waar zij behandeld wordt voor haar tijdelijke geheugenverlies. Langzaam maar zeker druppelen fragmenten en feitjes van de gebeurtenissen die geleid hebben tot het ongeval Jinx’ leven weer binnen en daarmee ook in de beleving van de kijker. “The Dark Room” is een prima uitgewerkt mysterie, waarbij de kijker net zo langzaam als de hoofdpersonen de puzzelstukjes aangereikt krijgt. Grote kans dat je niet ziet wat het eindresultaat is, alvorens de laatste stukjes op tafel zijn gekomen.

Gebaseerd op het vierde boek van een van Engelands misdaadkoninginnen Minette Walters, is “The Dark Room” de vijfde en vooralsnog laatste miniserie naar een van haar prijswinnende romans die voor tv gemaakt werd. Evenals voorgangers “The Ice House”, “The Scold’s Bridle” en “The Echo” is “The Dark Room” een goed geproduceerde, geschreven en geacteerde film. Internationaal grote namen ontbreken dit keer, maar dat is geen belemmering. Dervla Kirwan speelt hoofdpersonage Jinx met volle overtuiging en weet de kijker volledig in te palmen. Door haar extreme stemmingwisselingen, van wanhopig en verdrietig naar geïrriteerd en hooghartig, en de flashbacks die ze heeft van de geweldsuitingen jegens haar ex-verloofde Leo Wallader en haar beste vriendin Meg Harris, is het moeilijk om te bepalen wat je nu moet geloven: heeft Jinx ze nu wel of niet vermoord? Ze had immers een duidelijk motief: enkele weken daarvoor besloten Leo en Meg samen verder te gaan. En daarnaast is het wel heel toevallig dat haar eerste echtgenoot, Russell, tien jaar geleden op een soortgelijke manier (zijn schedel ingeslagen) aan zijn einde kwam! Zijn moordenaar werd nooit gevonden en zowel Jinx als de kijker verdenkt haar vader, de machtige en rijke Adam Kingsley (Paul Freeman), ervan iemand ingehuurd te hebben voor deze gruwelijke moord. Maar wat betekenen die geheimzinnige gesprekken die Jinx’ broer Miles (Robert Hands) voert met een jonge prostituée? En wat wilde Meg met Adam bespreken voor háár schedel ingeslagen werd?

Niet alle verhaallijntjes in “The Dark Room” werken even goed, zo is de opbloeiende romance tussen Jinx en haar dokter erg cliché, maar gelukkig heeft dit element niet de nadruk. Wanneer in het begin van de film Megs aan MS lijdende overbuurman als personage opgevoerd wordt, en terloops verteld wordt dat hij eigenlijk alleen maar naar buiten kijkt, voelt dit erg geforceerd en weet je dat hij iets belangrijks gezien moet hebben. Als het onvermijdelijke gesprek met hem dan volgt, voelt het uiteindelijk een beetje als een anticlimax aan. Het zijn echter maar kleinigheden. “The Dark Room” is een spannende zoektocht naar de waarheid, die je de volle speelduur zal blijven boeien.