The Darkest Minds (2018)

Recensie The Darkest Minds CinemagazineRegie: Jennifer Yuh Nelson | 104 minuten | science fiction, thriller | Acteurs: Amandla Stenberg, Mandy Moore, Bradley Whitford, Harris Dickinson, Gwendoline Christie, Miya Cech, Patrick Gibson, Makenzie Collier, Mark O’Brien, Wade Williams, Golden Brooks, Wallace Langham, Skylan Brooks, Jordan Salmon, Catherine Dyer, Peyton Wich

Het ‘young adult’-genre is eigenlijk alweer passé. Ooit trokken ‘Twilight’, ‘The Hunger Games’ en ‘Divergent’ volle zalen, maar de bioscoopganger lijkt alweer uitgekeken op de combinatie van tienerdrama en post-apocalyptische werelden. ‘The Darkest Minds’, van regisseur Jennifer Yuh Nelson (‘Kung Fu Panda’) naar het boek van Alexandra Bracken, probeert er een nieuwe twist aan te geven door de hoofdfiguren superkrachten te geven. Superhelden zijn immers hot. Helaas weet ‘The Darkest Minds’ het genre niet de broodnodige impuls te geven.

Nadat 90 % van de kinderen aan een mysterieuze ziekte is gestorven ontwikkelt de overgebleven 10 % superkrachten, variërend van gedachten lezen tot telekinese en het manipuleren van vuur. De regering vreest hen en sluit ze op in kampen. Ze worden in vijf categorieën gerangschikt op basis van hun krachten: van het relatief onschuldige Groen en Blauw tot het gevaarlijke Goud en Oranje, met als afsluiter het zeer gevaarlijke Rood. De film volgt Ruby Daly (Amandla Stenberg), die geclassificeerd is als Groen, maar stiekem Oranje is. Dit maakt haar speciaal, want iedereen in haar kamp is verder Groen of Blauw. Het is het bekendste cliché van het genre: tieners die er achterkomen dat ze ‘speciaal’ zijn. Samen met de knappe Liam (Harris Dickinson) en een groep andere kinderen ontsnapt ze en sluit ze zich aan bij het verzet tegen de kampen.

Hierin zit meteen de grootste zwakte van ‘The Darkest Minds’ – het verhaal is niets wat we niet eerder gezien hebben. Wederom volgen we een tiener in een dystopische toekomst die er achterkomt dat ze ‘speciaal’ is en een belangrijk figuur wordt in het verzet tegen de dictatuur waarin ze leeft. O, en ze wordt ook nog verliefd. Deze beschrijving had in exact dezelfde formulering voor iedere andere ‘young adult’-film gebruikt kunnen worden. ‘The Darkest Minds’ probeert te imponeren met superkrachten, maar dit mag niet baten. Mensen met superkrachten die daarom vervolgd worden kennen we immers al uit de ‘X-Men’-reeks, die dit veel beter doet. Onderweg komen we ook geen grote verrassingen tegen – de plotwendingen die er zijn, zijn voorspelbaar. De jonge cast, aangevuld met bekende namen als Gwendoline Christie (‘Game of Thrones’) en Bradley Whitford (als president, in een leuke knipoog naar ‘The West Wing’), doet haar best, maar kan het onoriginele verhaal helaas niet interessanter maken.

‘The Darkest Mind’ is vast leuk vermaak voor liefhebbers van het boek en het genre, maar biedt niets nieuws voor wie het gehad heeft met de ‘young adult’-verfilmingen. Dat zelfs superkrachten – elders garant voor op en top popcornvermaak – de film niet naar een hoger niveau weten te tillen is een teken dat het voorlopig echt gedaan is met post-apocalyptisch tienerdrama.

Yurre Wieken

Bioscooprelease: 2 augustus 2018
Digital Download-release: 12 november 2018