The Day the Dogs Disappeared (2018)

Recensie The Day the Dogs Disappeared CinemagazineRegie: Boris Kuijpers, Ruth Mellaerts | 21 minuten | korte film, drama | Acteurs: Peter De Graef, Leen Diependaele, Mistral Guidotti, Lou Ottoy, Nico Sturm, Boris Van Severen

“Blaffende honden bijten niet. Het zijn de onhoorbare die we moeten vrezen!”
Op een dag verdwijnt de hond van de ogenschijnlijk doodgewone familie Haese. In een wanhopige poging erachter te komen wat er met de Franse bulldog gebeurd is, zet de familie hun overtuigingen op het spel. Langzamerhand verandert het alledaagse leven in een paranoïde zoektocht naar de waarheid.

De beginscène van ‘The Day the Dogs Disappeared’ is behoorlijk spannend en laat je gelijk op het puntje van je stoel zitten. De rest van de film zorgt er echter voor dat je weer lekker achterover gaat hangen in de zetel. De onbestemde angst die je in het begin enigermate voelt zou juist drukkender moeten worden, in plaats van dat hij afzwakt. Het is duidelijk dat regisseurs Kuijpers en Mellaerts vragen willen uitlokken en de antwoorden absoluut niet op een presenteerblaadje willen aanbieden. Dat hoeft niet per definitie negatief te zijn, zolang je maar wel bepaalde handvaten toegereikt krijgt. Helaas ontbreken die hier en daar.

‘The Day the Dogs Disappeared’ krijgt naarmate de film vordert steeds meer bovennatuurlijke verschijnselen. De film gaat verschillende richtingen op, maar verandert zijn koers continue. Twee -op het eerste oog- onschuldige agenten van de staatsveiligheid, gehuld in suikerroze pakken, maken hun entree. Het duurt niet lang voordat ze de familie om hun vingers hebben gewonden en ze tegen elkaar hebben uitgespeeld. Vanaf dat moment ontstaat de echte paranoia bij de familie, maar ook de verwarring bij de kijker. De mannen lijken niet helemaal thuis te horen in de setting, maar weten ook net niet genoeg te vervreemden om het geheel weer pakkend te maken.

Wat wel gezegd moet worden is dat ‘The Day the Dogs Disappeared’ prachtig is vormgegeven en met zijn indringende beelden een zeer spannende ambiance weet te schetsen. Ook het concept is zeker niet onaardig en heeft misschien zelfs potentie voor een speelfilm. Wellicht dat de regisseurs te veel hebben willen vertellen in een te korte tijd.

Marieke de Vries

DVD- en blu-ray-release: 2 oktober 2018 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #25 – De Beste Vlaamse Kortfilms)