The Deal (2003)

Regie: Stephen Frears | 82 minuten | drama | Acteurs: David Morrissey, Matt Blair, Michael Sheen, Dexter Fletcher, Philippe De Grossouvre, Eilidh Fraser, Frank Kelly, Stuart McQuarrie, Ian Hanmore, Nick Falk, Paul Rhys, Jon Snow, Stuart Bowman, Roshan Rohatgi, Gordon Morris, Gordon Kennedy, Jayne McKenna, Elizabeth Berrington, Jessica Oyelowo, Glenna Morrison, Peter Morgan

De Engelse televisiefilm ‘The Deal’ gaat over politieke gebeurtenissen die meer gewicht hebben dan je op het eerste gezicht zou denken. De film verhaalt over de relatie tussen Tony Blair en zijn politieke makker en latere rivaal Gordon Brown. ‘The Deal’ maakt duidelijk dat de strijd om het leiderschap van Labour (rond 1997) net zo goed in het voordeel van Brown beslist had kunnen worden. En hadden de Engelse sociaal-democraten dan net zo snel het neoliberalisme omarmd?

‘The Deal’ begint op het moment dat Brown en Blair een veredelde bezemkast delen als werkkamer in het parlementsgebouw. Daarna volgen de jaren van kameraadschap, totdat de dood van Labourleider John Smith een eind aan de vriendschap maakt. De film kent tot de dood van Smith een objectieve toon, waarbij Blair en Brown even mild worden neergezet. Na de dood van Smith kiezen de makers duidelijk voor Brown. Terwijl Brown en consorten nog rouwen om hun geliefde leider, legt Blair een sneaky bezoek af aan partijstrateeg Peter Mandelson om zichzelf te promoten voor het leiderschap. En als het gaat om de deal uit de titel (we zullen niet verklappen om welke deal het gaat) laat Blair zich kennen als een keiharde leugenaar.

Door die sterke voorkeur voor Brown lijkt ‘The Deal’ een film met een politieke agenda, zeker als je bedenkt dat hij stamt uit 2003, anderhalf jaar voor parlementsverkiezingen. Het maakt de boodschap wat achterhaald, zoals dit sowieso een film is met een uiterste houdbaarheidsdatum. Het verhaal kent geen diepere thema’s; ging ‘The Deal’ over fictieve politici, dan zou hij al een stuk minder interessant zijn. Maar zolang Brown en Blair nog in de herinnering leven…

Voor kijkers die van politiek drama houden is ‘The Deal’ de moeite zeker waard. In de beste Britse traditie zijn de dialogen intelligent en geestig en zijn de acteerprestaties bovengemiddeld. Regisseur Stephen Frears (‘The Queen’, ‘Dangerous Liaisons’) heeft bovendien veel ruw archiefmateriaal in de film verwerkt, waarbij hij even ruw ‘nieuw’ archiefmateriaal met zijn eigen cast schoot. Het verhoogt het waarheidsgehalte van ‘The Deal’ en geeft je als kijker het gevoel dat je naar een amusante geschiedenisles zit te kijken. En waarschijnlijk was dat ook precies de bedoeling van de makers. Vanwege die politieke agenda, weet je nog?

‘The Deal’ verschijnt donderdag 15 maart 2012 op DVD.