The Dentist 2 (1998)

Regie: Brian Yuzna | 90 m inuten | horror, thriller | Acteurs: Corbin Bernsen, Jillian McWhirter, Jim Antonio, Wendy Robie, Susanne Wright, Jeff Doucette, Clint Howard, Ralph Martin, Lee Dawson, Rende Rae Norman, Judy Nazemetz, Gina-Raye Swensson, Audra Wise, Linda Hoffman

Ruim twee jaar na ‘The Dentist’ verscheen het niet bijster originele vervolg, genaamd ‘The Dentist 2’. Zoals het zo vaak gaat, is de opvolger bij lange na niet zo sterk als het origineel.

In ‘The Dentist 2′ draait het om de totaal verknipte tandarts Alan Feinstone (Bernsen). Nadat de psychopaat aan het einde van de eerste film in een inrichting werd gestopt, zit hij veilig opgeborgen achter de tralies. Maar zoals dat gaat in de filmwereld is veiligheid een relatief begrip. Feinstone weet te ontsnappen en begint een nieuwe praktijk. Helaas is de tandarts niet van plan om zijn moordlustige karaktertrekjes af te leren en al snel vallen er slachtoffers. Ondertussen maakt Feinstone’s ex-vrouw Brooke (Hoffman) jacht op haar man die haar gruwelijk verminkte.

Hoogstaand acteerwerk en diepgravend drama hoef je niet te verwachten in deze film. Een gezonde dosis ‘gore’ wel, regisseur Brian Yuzna heeft de opvolger van zijn cultfilm gevuld met een uitgebreide scène vol smerigheid. ‘The Dentist 2′ is grafisch veel gruwelijker, jammer genoeg heeft Yuzna niet evenveel aandacht besteed aan de manier waarop het verhaal uit de doeken wordt gedaan.

Het script van dit tweede deel over een geflipte tandarts is veel trager, maar bovenal saaier dan de illustere voorganger uit 1996. Yuzna besteedt veel te veel tijd aan de ontsnapping van Feinstone. De kijker is getuige van een niet interessante weergave van Feinstone’s nieuwe leven. De bouw van de nieuwe praktijk en het subplotje waarin Brooke haar ex-echtgenoot opspoort neemt teveel tijd in beslag. Het duurt dan ook enige tijd voordat de prent op gang komt.

In tegenstelling tot het eerste deel moet ‘The Dentist 2’het zonder suspense en spanning doen. De verrassing is er vanaf. De eerste film was origineel en wist aangenaam te verrassen, met dit tweede deel weet de kijker al precies wat hij of zij voorgeschoteld krijgt. Het is een kwestie van tijd voordat Feinstone aan zijn misselijke martelingen begint, maar met het ontbreken van aansprekende personages en de trage opbouw, lees: slachtoffers, verslapt de spanningsboog.

De langdradige introductie van de ontsnapte tandheelkundige zorgt ervoor dat er maar een beperkte ruimte overblijft voor de nodige horror. Bernsen is een redelijk bekwaam acteur, maar zijn personage is gewoonweg te plat om van een fascinerend personage te spreken. De film focust te lang op onnodig lange flashbacks. Een eendimensionaal karakter als Feinstone behoeft geen quasi diepgaande uitleg over zijn drijfveren. Yuzna gaat hiermee de mist in, omdat hij zich de eerste 45 minuten feitelijk alleen op de tandarts richt. De andere castleden hebben erg weinig speeltijd.

Als de horror uiteindelijk komt is het wel de moeite waard voor de fans van ‘blood and gore’. Het idee van een tandarts die er nogal wrede manieren op nahoudt blijft een nachtmerrie en die visie wordt dan ook op een huiveringwekkende wijze getoond. Toch valt ‘The Dentist 2’ tegen. De sterke punten van het eerste deel, de spanning en onvoorspelbaarheid, zijn niet terug te vinden in dit vervolg. Alleen voor de fans dus.