The Detectives – Detektiverne (2013)

Regie: Esben Tønnesen | 84 minuten | familie | Acteurs: Jens Andersen, Beate Bille, Ole Dupont, Camilla Gottlieb, Henning Valin Jakobsen, Lisa Lents, Marcuz Jess Petersen, Frederik Winther Rasmussen, David Sakurai, Jonas Schmidt, Mathilde Wedell-Wedellsborg, Alexandre Willaume

Dertien is een lastige leeftijd. Kinderen van dertien – vooral meisjes van dertien – kunnen bijzonder dwars zijn. Ook al zijn ze nog echt kind, ze voelen zich al heel wat. De drie hoofdrolspelertjes in de spannende Deense jeugdfilm ‘The Detectives’, die pas in 2014 in de zalen gaat draaien maar nu al te zien is tijdens CineKid 2013, zijn alledrie dertien jaar. Met name Mathilde (Mathilde Wedell-Wedellsborg) is lekker dwars en rebels. Ze zou dolgraag de wereld verbeteren en de zwakkeren in de samenleving beschermen. Ook het milieu ligt haar na aan het hart. Op benzineslurpende SUV’s kalkt ze verwijtende idealistische leuzen en ook op school staat ze haar mannetje. Ze oogst daarmee de bewondering van maar liefst twee klasgenootjes: de onhandige taekwondofanaat Gustav (Marcuz Jess Petersen) en wizzkid Tobias (Frederik Winther Rasmussen). Als Mathilde met het plan komt een geheime actiegroep genaamd ‘The Detectives’ op te richten om het onrecht de wereld uit te helpen, staan ze dan ook te springen om met haar mee te doen.

En Mathilde kan de (over)moed van Gustav en de technische kennis van Tobias goed gebruiken in haar strijd. Hun eerste klus: Gustavs oom helpen. Als blijkt dat hij bedreigd wordt door de gevaarlijkste gangster van de stad, weten de drie jonge helden meteen dat het serious business is. Jo (Alexandre Willaume) is namelijk geen man die met zich laat sollen, zeker niet door drie kinderen. Dat sterkt The Detectives alleen maar om nóg beter hun best te doen om Jo’s plannen te dwarsbomen. Brandstichting, bankovervallen en zelfs drugssmokkel behoren tot zijn takenpakket. Geen wereld waarin je als dertienjarige thuishoort. Maar het bestrijden van het onrecht – en de hang naar avontuur – gaan bij The Detectives voor alles!

Een thriller voor kinderen, werkt dat? ‘The Detectives’ is het bewijs! Voor Esben Tønnesen, de regisseur en scenarioschrijver, is dit zijn eerste lange speelfilm, maar het smaakt direct naar meer! Met een aantal van de acteurs uit ‘The Detectives’ maakte hij eerder al vermakelijke korte films; zij spelen voornamelijk kleinere rollen (zoals de leraar). Alle aandacht en lof gaat hier namelijk uit naar de drie jonge hoofdrolspelers, die een geweldig en meeslepend avontuur beleven. ‘The Detectives’ is vooral gericht op kinderen vanaf een jaar of tien, maar ook volwassenen zullen volledig opgaan in de spannende belevenissen van Mathilde, Tobias en Gustav. Alledrie zijn het buitenbeentjes. De jongens willen indruk maken op Mathilde en leven op als ze – in al hun onhandigheid – het onmogelijke voor elkaar krijgen. Natuurlijk zijn niet alle gebeurtenissen even geloofwaardig, maar daar gaat het niet om. De jeugdige doelgroep zal daar echt niet over vallen en volwassenen zouden dat ook niet moeten doen. Spanning voert de boventoon en de regisseur slaagt er met vlag en wimpel in de film tot en met de laatste scènes zenuwslopend te houden. Hier en daar mengt hij er een vleugje humor doorheen, om af en toe wat stoom af te blazen, met als resultaat een uitstekende avonturenfilm die jong en oud anderhalf uur lang aan het doek gekluisterd zal houden!