The Devil Wears Prada (2006)

Regie: David Frankel | 109 minuten | drama, komedie | Acteurs: Meryl Streep, Anne Hathaway, Stanley Tucci, Simon Baker, Emily Blunt, Adrian Grenier, Traacie Thoms, Rich Sommer, Daniel Sunjata, Jimena Hoyos, Rebecca Mader, Tibor Feldman, Stephanie Szostak, David Marshall Grant, James Naughton, Colleen Dengel, Suzanne Dengel, Eric Seltzer, David Callegati, Alexie Gilmore, Gisele Bundchen, Heidi Klum

Voor vele fans van Lauren Weisbergers bestseller ‘The Devil Wears Prada’ is het grote moment aangebroken. Met killer-stilettohakken (en meegesleepte vriend) zullen ze zich rijen dik naar de bioscoopzalen scharen en van de film genieten. Hoewel… dat hangt natuurlijk helemaal af of die niet al vol zit met non high-fashion kijkers, of zelfs onbekenden van het boek en mannen die uit vrije wil zijn gekomen. Want ‘The Devil Wears Prada’ is een film geschikt voor iedereen, jong, oud, man of vrouw.

Aan Anne Hathaway (‘The Princess Bride’) de eer de (hoofd)rol van Andy Sachs op zich te nemen. Hathaway is inmiddels bij het grote publiek bekend door haar rollen in sprookjesachtige films als ‘Ella Enchanted’ en ‘Hoodwinked’, hoewel ze recent ook een sleutelrol heeft gespeeld in de Oscarwinnende film ‘Brokeback Mountain’. Ook in ‘The Devil Wears Prada’ ondergaat ze – voor de zoveelste keer in haar filmcarrière – een metamorfose, ditmaal van een a-modieus plattelandsmeisje naar een high fashion babe. Dit soort rollen kan ze dus goed hebben. Misschien is ze wat jong voor Andy, maar ze doet het wel oke, alleen niet spectaculair. Het zou toch leuk zijn om Hathaway ook eens in een totaal ander soort rol te zien.

Maar de echte ‘leading lady’ (letterlijk en figuurlijk) en ‘grand dame’ van de film is Meryl Streep. Als ijskoningin en satanische opperbazin Miranda Priestley is zij echt de boss-from-hell. De makers hebben ervoor gekozen een dimensie toe te voegen aan haar rol en haar zo iets menselijker te maken. Nu krijgen we ook de wat gevoeligere Miranda te zien, die trouwens totaal make-up loos is, hoe on-stylish! En wat een verschil! Maar Streep, met haar naderende zestig jaar, ziet er zelfs dan nog steeds schitterend uit. Waardig en nog steeds een van de grootste actrices van dit moment. Hoewel niet waarschijnlijk verdient ze op zijn minst toch wel een Oscarnominatie voor deze schitterende prestatie. Zelfs al zou alles verder slecht zijn, dan blijft zij het bioscoopbezoek meer dan waard.

Miranda’s eerste assistente, Emily (Emily Blunt), blijft een oppervlakkig eendimensionaal karakter, maar haar vele scherpe en leuke oneliners zijn hilarisch. Blunt is een ware ontdekking, en heeft duidelijk veel plezier gehad in het maken van deze film. Ook Stanley Tucci (‘Maid in Manhattan’, ‘The Terminal’, ‘Shall We Dance’) heeft lol gehad, en daar kan de kijker van meegenieten. Als Nigel heeft hij redelijk wat commentaar op het uiterlijk van Andy. Wanneer hij haar een metamorfose geeft worden de twee goede vrienden, en telkens als hij in beeld is is het weer lachen geblazen. Adrian Grenier (‘Drive Me Crazy’) is eigenlijk de enige tegenvaller. Hij komt niet natuurlijk over als Nate, en tussen hem en Andy ontbreekt de nodige chemie, vooral van zijn kant. Die is toch wel nodig aangezien ze samenwonen en verliefd horen te zijn… Dan doen Simon Baker – de verleidelijke Christian Thompson – en Anne Hathaway het toch beter als stel, de vonken spatten ervan af, met als toppunt hun straatscène in Parijs.

Naast een leuke onderhoudende film is ‘The Devil Wears Prada’ ook doorspekt met mooie modeplaatjes en stadsgezichten. De japonnen en kleding in de film – zowel van Andy, Miranda, Emily als de modellen – zijn schitterend, evenals de scènes opgenomen in Parijs.  Met al dat gepraat over mode en romantiek lijkt het of deze film een ongelooflijke meidenfilm is, maar niets is minder waar. Ook mannen komen aan hun trekken en zullen de humor goed kunnen waarderen. Dat blijkt maar weer uit berichten van onder andere Amerika, waar enkele mannen zelfs durven toe te geven dat ze ‘The Devil Wears Prada’ verkiezen boven ‘Superman Returns’. Dat zegt toch genoeg! That’s all…

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 12 oktober 2006