The Dinner (2017)

Recensie The Dinner CinemagazineRegie: Oren Moverman | 120 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Steve Coogan, Laura Linney, Richard Gere, Rebecca Hall, Charlie Plummer, Michael Chernus, Taylor Rae Almonte, Seamus Davey-Fitzpatrick, Miles J. Harvey, Laura Hajek, George Shepherd, Adepero Oduye, Joel Bissonnette, Patrick Kevin Clark, Chloë Sevigny, Emma R. Mud, Judah Sandridge, Jesse Dean Peterson, Benjamin Snyder, Onika Day, Dominic Colón

‘The Dinner’ is de Amerikaanse remake van de bestseller van de Nederlandse schrijver Herman Koch, die op ongemakkelijke wijze het ijzersterke uitgangspunt van de roman verweeft met Amerikaanse geschiedenis en geweld. De film is sterk in de psychologische oorlogsvoering, maar wijkt van Koch’s toon af door het geheel te overgieten met een onnodig moralistisch sausje.

Paul Lohman (Steve Coogan) is de verteller van verhaal. Hij is een voormalige leraar die met zijn vrouw Claire (Laura Linney) en tienerzoon Michael (Charlie Plummer) in de suburbs woont. Paul en Claire hebben een eetafspraak voor een exclusief diner met Pauls oudere broer Stan en diens tweede vrouw Katelyn. Het is geen gewoon diner in een duur restaurant: de echtparen hebben serieuze zaken te bespreken over het gedrag van hun zoons.

Stan (Richard Gere) is een ambitieuze politicus, die vanuit zijn lidmaatschap van het Amerikaanse Congres kandidaat is voor het Gouverneurschap bij de volgende verkiezingen. Die verkiezingen liggen een paar maanden in de toekomst en de campagne ligt op volle stoom. Terwijl hij met zijn vrouw, broer en schoonzus aan tafel zit, wordt hij keer op keer onderbroken voor overleg over een belangrijke stemming in het Congres.

Paul ergert zich door dit gebrek aan aandacht en voelt zich duidelijk achtergesteld bij zijn succesvolle broer. Hij doceert geen geschiedenis meer vanwege zijn mentale gesteldheid, waarvoor hij medicijnen moet innemen. Intussen begrijpt Stans adviseur Nina (Adepero Oduye) helemaal niet waarom een diner met familie ineens zo belangrijk is dat Stan niet gestoord wil worden. Gaandeweg wordt langzaam duidelijk wat er precies aan de hand is en de ontrafeling van dit mysterie wordt stukje bij beetje geserveerd bij elke volgende gang van het diner. Voor degenen die “blanco” in het verhaal willen gaan, blijft de aanleiding voor de bijeenkomst hier verborgen. Laten we zeggen dat Michael en zijn neefje Rick (Seamus Davey-Fitzpatrick) – Stans zoon – iets hebben uitgehaald met verwoestende consequenties.

Regisseur Oren Moverman laat de ogenschijnlijk zo beschaafde omgeving met de lyrische omschrijving van de gerechten fraai botsen met de snel oplopende onderhuidse spanningen. Het camerawerk is soms ongewoon en onderstreept daarmee de scheve manier waarop de personages tegen hun morele dilemma’s aankijken en de keuzes die ze daarbij maken.

Moverman slaat echter de plank mis met zijn te kwistige gebruik van flashbacks, die soms zo lang duren dat het de spanningsboog van het verhaal irritant onderbreekt. Het meest in het oog springende voorbeeld is een segment over de Slag van Gettysburg (1-3 juli 1863) uit de Amerikaanse Burgeroorlog in. Paul en Stan brengen in een flashback een bezoek aan het slagveld, als er – in de flashback – een samenvatting van de slag wordt gegeven, verteld door acteur Stephen Lang (onder andere uit de film ‘Gettysburg’). Hoewel op zichzelf interessant, is geeft het een vervreemdend effect en haalt het de kijker helemaal uit de gesprekken tijdens het diner zelf. De flashbacks geven de nodige context bij het verhaal, maar door het doorbreken van het ritme van de gesprekken en de interactie van de personages, valt een deel van het effect van de dialogen weg. Het behoorlijk open einde zal niet bij iedereen in de smaak vallen, maar biedt wel stof tot nadenken – en speculeren.

Al met al is ‘The Dinner’ een onevenwichtige film. Aan de acteurs ligt het niet: die zijn stuk voor stuk uitstekend: met name Coogan valt positief op: hij staat vooral bekend als komiek, maar laat zich hier sterk van een serieuze kant zien – en met een puik Amerikaans accent. Gere en Linney – die al eerder samen speelden – laten zien waarom ze goede karakteracteurs zijn. Rebecca Hall heeft een mooie rol als Ricks stiefmoeder Katelyn, die zo haar eigen opvattingen heeft over haar huwelijk met Stan – en zijn politieke carrière.

De schrijver zelf liep boos weg van de première: hij haatte deze versie van ‘Het Diner.’ Dit is overigens al de derde verfilming van zijn roman: in 2013 kwam de Nederlandse versie uit, met Jacob Derwig (waar Coogan wel wat op lijkt), Daan Schuurmans, Kim van Kooten en Thekla Reuten; een jaar later een Italiaanse versie.

Hans Geurts

DVD-release: 15 augustus 2018
VOD-release: 16 augustus 2018