The Disappearance (1977)
Regie: Stuart Cooper | 88 minuten | drama, thriller | Acteurs: Donald Sutherland, Francine Racette, David Hemmings, John Hurt, David Warner, Peter Bowles, Virginia McKenna, Christopher Plummer, Michèle Magny, Dan Howard, Robert Korne, Michael Eric Kramer
Kiefer Sutherland, die sinds zijn rol als Jack Bauer in de hippe hitserie ’24’ wereldwijde bekendheid verworven heeft, heeft het acteren niet van zichzelf. Zijn vader, Donald, die bij de oudere generatie vast en zeker een belletje doet rinkelen, heeft hem de juiste genen meegegeven.
Donald Sutherland is inmiddels de zeventig gepasseerd en heeft meer dan 140 films op zijn C.V. staan. Zijn hoogtijdagen kende hij in de jaren zeventig, toen hij onder meer optrad in de oorlogskomedie ‘MASH’, de mysterieuze horrorfilm ‘Don’t Look Now’, Fellini’s ‘Casanova’ en de sterke sci-fi remake ‘Invasion of the Body Snatchers’. Eén van zijn minder bekende rollen in de jaren zeventig, speelde Sutherland in de film ‘The Disappearance’. Hij werd voor deze rol tegenover zijn eigen vrouw, Francine Racette, gecast.
Sutherland speelt de hit-man Jay Mallory, die op een dag thuis komt en ontdekt dat zijn vrouw verdwenen is. Alhoewel ze hier meerdere malen mee dreigde, lijkt er toch een raar geurtje aan de zaak te zitten.
Dat de film met een klein budget geschoten is, kan iedereen met een oplettend oog waarnemen. Dit wordt echter op een aantal vlakken gecompenseerd. Zo bestaat de mannelijke cast uit een aantal acteurs die hun sporen inmiddels allen dubbel en dwars verdiend hebben. Naast Sutherland valt er te genieten van John Hurt, Christopher Plummer en de in 2003 overleden David Hemmings.
Wanneer je je ervan bewust bent dat Sutherland en Racette man en vrouw zijn, voegt dit een extra dimensie aan de film toe. De liefdesscènes komen opeens heel anders over en je kunt je afvragen in hoeverre dit een psychologisch voordeel voor beide acteurs oplevert.
Over het geheel gezien is “The Disappearance een degelijke thriller met de nodige hoeveelheid dramatiek, een flinke portie romantiek en een vleugje film-noir, die goed om weet te springen met haar beperkte budget. Het is een vrij rustige misdaadfilm die ondanks zijn wat oubollig aandoende flashback-structuur het tempo er in weet te houden, en langzaam maar zeker toe bouwt naar een interessante climax.
Vincent Nijman