The Drop (2014)

Regie: Michaël R. Roskam | 106 minuten| misdaad, drama | Acteurs: Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini, Matthias Schoenaerts, John Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Michael Aronov, Morgan Spector, Michael Esper, Ross Bickell, James Frecheville, Tobias Segal, Patricia Squire, Ann Dowd, Chris Sullivan

Wederom moeten we afscheid nemen van een groot acteur. ‘The Drop’ markeert de allerlaatste speelfilm van de in juni 2013 overleden James Gandolfini. Een passend afscheid is het wel voor “Tony Soprano” in dit misdaaddrama van regisseur Michaël Roskam.

Deze Belgische regisseur verwierf bekendheid met zijn Oscar-genomineerde debuut ‘Rundskop’. ‘The Drop’, gebaseerd op een zelfgeschreven kort verhaal, is dus zijn eerste Amerikaanse uitje. Om zijn heimwee te beperken heeft hij ‘Rundskop’ hoofdrolspeler Matthias Schoenaerts ook hier een rol gegeven. Hiernaast maken Tom Hardy (‘Inception’, ‘Warrior’) en Noomi Rapace (‘Prometheus’, ‘Millennium’ trilogie) de centrale cast compleet.

De term “drop bar” slaat op het feit dat criminelen hier hun witgewassen geld droppen, zeg maar een criminele bank. Een goed voorbeeld hiervan is buurtkroeg Cousin Marv’s in Brooklyn, gerund door Bob (Tom Hardy) en zijn neef Marv (James Gandolfini). Alles gaat zijn illegale gangetje totdat er een ietwat amateuristische overval plaatsvindt. Bob en Marv worden verantwoordelijk gehouden voor het gestolen geld en moeten dit zo snel mogelijk zien terug te vinden. Zo niet, dan zijn de consequenties niet te overzien.

Een melancholisch verslag van een van de vele mogelijke verhalen uit de onderwereld van Brooklyn, zo kan ‘The Drop’ het beste worden getypeerd. Tom Hardy vervolgt zijn sterke acteerreeks met zijn optreden als de simpel ogende goedzak Bob. Wanneer uiteindelijk blijkt wat er niet precies in de haak is met Bob zie je met welke beheersing Tom Hardy deze rol heeft neergezet.

Met het laatste optreden van James Gandolfini is ook zeker niks mis. Een beperkte rol zet hij memorabel neer. Een positieve verrassing is Matthias Schoenaerts. Overtuigende dreiging domineert het scherm door zijn aanwezigheid. Tel daar de prima vertolking van Noomi Rapace bij op en we kunnen spreken van een cast in vorm.

Het goedgeschreven verhaal draagt zeker bij aan de goede acteerprestaties. Gedurende de film kan je het gevoel bekruipen dat je getuige bent van een aantal overbodige scènes. Maar het opzettelijk rustige tempo bouwt op naar een onverwacht spannend eind waar alle puzzelstukjes op hun plek zullen vallen.

De nabestaanden van James Gandolfini mogen trots zijn op zijn laatste wapenfeit. Voor een redelijk onervaren regisseur zet Roskam een indrukwekkende prestatie neer. Een welbekende criminele sfeer onderscheidt zich door een uitstekend script. Typisch een geval van een sterke cast geïnspireerd door regie met visie. Hopelijk is dit slechts het begin van een succesvolle carrière voor de Belgische filmmaker.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 30 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 4 maart 2015