The Eagle Hunter’s Son – Die Stimme des Adlers (2009)

Regie: René Bo Hansen | 87 minuten | familie | Acteurs: Asilbek Badelkhan, Serikbai Khulan, Bazarbai Matei, Mardan Matei    

Films over het immens weidse landschap van Mongolië zijn de laatste jaren vaker verschenen: ‘The Cave of the Yellow Dog’, ‘The Story of the Weeping Camel’ en het vrij recente ‘Tuya’s Marriage’, hoewel de laatste in feite een Chinese film over binnen-Mongolië is. ‘The Eagle Hunter’s Son’ is een Duits/Zweedse jeugdfilm die zich afspeelt in de onherbergzame grensstreek tussen Mongolië en Kazachstan, en ook deze film neemt het landschap als uitgangspunt. Barzabai (Barzabai Matei) is een avontuurlijke jongen die samen met zijn broer Khan de wereld wil ontdekken. Zijn vader heeft andere plannen met hem, hij wil dat Barzabai zijn opvolger wordt als adelaarsjager. Barzabai voelt hier in eerste instantie niks voor en nadat zijn broer naar Ulan Bator is vertrokken besluit hij de Mongoolse wildernis te doorkruisen op zoek naar zijn broer.

De adelaar van zijn vader achtervolgt Barzabai om een oogje in het zeil te houden. Al snel ontwikkelt zich een band tussen mens, natuur en dier. De band die Barzabai gaandeweg ontwikkelt met de adelaar is prachtig, het is onmogelijk om niet van het majestueuze en bijna mythische dier te gaan houden. Toch weten de daadwerkelijke reis en de motivaties hiervoor niet te overtuigen. Barzabai geraakt dan wel van de ene in de andere opwindende situatie, de rest blijft een grote leemte. Zijn keuze om Khan te gaan zoeken is begrijpelijk, maar om zonder enige voorbereiding in zijn eentje door de immense steppes van Mongolië te trekken vraagt wel om erg veel begrip.  Het verhaal mag dan niet zo heel veel om het lijf hebben, de beelden van het Mongoolse landschap zijn weergaloos. De natuurpracht is overdonderend en regisseur René Bo Hansen schuwt het dan ook niet om zijn hele film hiervan afhankelijk te maken. Niet alleen de beelden van de natuur zijn een lust voor het oog, wanneer Barzabai wakker wordt in een boeddhistisch klooster worden we ook nog eens overdonderd met architectonische schoonheid van dit complex.

De vraag is alleen of natuurpracht een goede basis is voor een jeugdfilm. Het principe is uitstekend voor een jeugdfilm, Barzabai die met zijn adelaar de bergpassen doorkruist, avonturen beleeft (waaronder een onconventionele achtervolging door een wolf) en met zowel goede als slechte mensen in aanraking komt. Het ontbreken van realisme mag geen probleem zijn, hoewel de scène waarin Barzabai zijn broer Khan in een mijn levend terugvindt, nadat deze gedeeltelijk was ingestort, wel heel erg over de top is. Dit daargelaten, een jeugdfilm moet natuurlijk aantrekkelijk zijn voor kinderen. En dit niet altijd het geval, de verschillende scènes volgen elkaar dan wel in een hoog tempo op, de opnames van de natuur daarentegen zijn vaak zo lang uitgesponnen dat dit voor kinderen wel eens slaapverwekkend kan uitpakken.

‘The Eagle Hunter’s Son’ verdient het om gekeken te worden, de beeldenpracht is zo mooi dat je meteen een ticket naar Mongolië wil boeken. Voor kinderen is het misschien net niet interessant genoeg maar het is wel een mooie prent over de relatie tussen kinderen en de natuur.

Meinte van Egmond

Waardering: 3

Bioscooprelease: 15 oktober 2009