The Echo (1998)

Regie: Diarmuid Lawrence | 143 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Clive Owen, Joely Richardson, Ian Bartholomew, Selina Cadell, Richard Johnson, Kevin Knapman, Barbara Leigh-Hunt, Anton Lesser, Stuart McQuarrie, Camilla Power, Richard Huw, John Forgeham, Peter Lorenzelli, Ray Boot, Clive Brunt, Frank Baker, Hugh Dickson, Alex Giannini, Max Harvey, Greg Hicks, Paul McEwan, Maureen Sweeney, Michelle Butterly, Denica Fairman, Jonathan Cullen, Owen Scott

“The Echo” is het vijfde boek van misdaadboekenschrijfster Minette Walters. De roman is al net zo spannend geschreven als haar voorgaande bestsellers. In 1997 werd het boek voor de televisie verfilmd, in navolging van onder andere ‘The Ice House’ en ‘The Scold’s Bridle’. In de hoofdrollen zien we Clive Owen, die destijds nog niet doorgebroken was tot het grote publiek en Joely Richardson, die rollen in films als ‘Event Horizon’ en ‘Shining Through’ op haar naam heeft staan.

Owen speelt de rol van onderzoeksjournalist Michael Deacon, die met een gezonde dosis tegenzin samen met de kittige fotografe Lisa de rijke, alleenstaande architecte Amanda Powell (Joely Richardson) bezoekt. In de garage van het luxueuze appartementencomplex waarin zij woont, met een prachtig uitzicht op de Londen Towerbridge, is namelijk een half jaar geleden een zwerver gestorven. Ogenschijnlijk verteerd door schuldgevoelens betaalde Amanda alle kosten die samenhingen met zijn crematie. Waarom heeft ze dat gedaan? Michael is al snel geïntrigeerd door het verhaal en vermoedt dat er meer achter zit dan alleen schuldgevoelens. Het onderzoek leidt naar een groep zwervers in de buurt, en Michael neemt een van de jongste daklozen, Terry (Kevin Knapman), onder zijn hoede. Terry heeft de overleden zwerver, die zichzelf Billy Blake noemde (naar William Blake, de dichter), gekend en kan hem helpen in zijn speurtocht naar de waarheid, maar Michael is ook daadwerkelijk begaan met het lot van de tiener.

Clive Owen laat in ‘The Echo’ al zien wat hij in zijn mars heeft. Hij speelt op overtuigende wijze een man die in dubio staat: zijn fascinatie, lust misschien zelfs, voor de koele Amanda, maar eveneens zijn afkeer van haar levenswijze. Owen is geknipt voor de rol, hij straalt sexappeal uit, maar weet met humor zijn rol luchtig te houden. De spanning tussen hem en Joely Richardson kan getypeerd worden als opposites attract en wordt hier getoond in de beste traditie van dat thema, zoals in ‘Out of Sight’ bijvoorbeeld. Ook Richardson is een goede keuze voor de rol van ijskonijn Amanda Powell; zij is afstandelijk en aantrekkelijk tegelijk en brengt zowel Michael als de kijker aan het twijfelen: wat weet zij meer over Billy Blake dan wij dat doen? Speciale vermelding verdient Kevin Knapman die indringend de rol van de jonge landloper Terry neerzet.

Evenals het boek zit de plot van deze miniserie goed in elkaar. Het oorspronkelijke verhaal van Walters wordt nauwgezet gevolgd. Liefhebbers van Britse misdaadverhalen kunnen met “The Echo” hun hart ophalen!