The End – Fin (2012)

Regie: Jorge Torregrossa | 89 minuten | thriller | Acteurs: Miquel Fernández, Antonio Garrido, Daniel Grao, Clara Lago, Eugenio Mira, Blanca Romero, Carmen Ruiz, Andrés Velencoso, Maribel Verdú

Een groep vrienden komt na elkaar twintig jaar niet meer gezien te hebben samen in een hutje in de bergen. Aan de groepsdynamiek lijkt op het eerste gezicht weinig tot niets veranderd te zijn, maar achter al het gelach en de verhalen schuilt iets uit het verleden dat hen blijft achtervolgen. Terwijl de sfeer tussen de oude vrienden steeds ongezelliger wordt, vindt een aantal eigenaardige en onverklaarbare gebeurtenissen plaats: klokken blijven stilstaan op 0:20 uur, mobiele telefoons en auto’s werken ineens niet meer en een vreemd schijnsel (een supernova?) licht de hemel op. Als de groep op zoek gaat naar hulp, blijken alle mensen in de wijde omgeving spoorloos te zijn verdwenen. Overgeleverd aan even bizarre als onverklaarbare natuurverschijnselen, dunt de groep alsmaar meer uit en moeten de overlevenden vechten voor hun leven tegen een onzichtbare kracht die niet te stoppen lijkt.

De Spaanse cinema staat al een tijdje op een behoorlijk hoog niveau getuige de talloze kwaliteitsfilms die hun oorsprong hebben in het Zuid-Europese land. Qua cameravoering en stijl knoopt de apocalyptische thriller ‘The End’ van regisseur Jorge Torregrossa zonder meer aan bij klassiekers als ‘El laberinto del fauno’ en ‘El orfanato’. De even indrukwekkende als lege berglandschappen dragen onmiskenbaar bij aan het mysterieuze en desolate karakter van de film en visualiseren de wanhoop van de hoofdrolspelers, mensen in het nauw die zonder uitzicht op hulp moeten opboksen tegen een onzichtbare kosmische kracht die hun levens bedreigt. Het feit dat de ene na de andere persoon in lucht lijkt op te lossen en de gebeurtenissen uit de nabije toekomst al voordat ze plaatsvinden op schets zijn vastgelegd door de geheimzinnige Ángel (die de profeet wordt genoemd), draagt bij aan de onderhuidse dreiging van het onbekende die de hele film lang voelbaar blijft.

Op de uitwerking van de plot en de karakters valt wel het nodige aan te merken. De hoofdpersonen zijn allemaal enigszins clichématige typetjes (de vlam van vroeger, de man die geregeld een borrel te veel neemt en de zelfbenoemde leider) en worden eigenlijk nooit sympathiek of bijster interessant. Het misschien wel interessantste personage, de met profetische gaven begiftigde Ángel, speelt daarentegen slechts een marginale rol in het verhaal. Langdradigheid ligt dus soms op de loer en zorgt er uiteindelijk voor dat bepaalde delen van de film zich te traag voortslepen. Ook het ontbreken van elke vorm van duiding omtrent de mysterieuze gebeurtenissen die het einde van de wereld lijken aan te kondigen, is een kleine doorn in het oog. Hoe komt een leeuw bijvoorbeeld terecht in een Spaans berglandschap? Het is mooi als een regisseur veel aan de verbeelding van de kijker overlaat, maar een bescheiden vorm van uitleg of wat verstopte hints (zie de films van David Lynch) zijn wel wenselijk.

Uiteindelijk is ‘The End’ wel een film met de nodige potentie, maar weet Torregrossa het materiaal niet om te zetten in een echt memorabel epos. Wat overblijft is een redelijk boeiende prent die echter nergens een klassieker in spé wordt.

Frank Heinen

DVD-release: 5 september 2013