The End We Start From (2023)

Recensie The End We Start From CinemagazineRegie: Mahalia Belo | 103 minuten | drama, thriller | Acteurs: Jodie Comer, Joel Fry, Yves Rassou, Ramanique Ahluwalia, Neil Bell, Nina Sosanya, Mark Strong, Phillipa Peak, Jake Davies, Roddy McDermott, Charlotte Henry, Katherine Waterston, Alexandria Riley, Theo Barklem-Biggs, Ansu Kabia

Klimaatverandering is een onderwerp dat op heel wat verschillende manieren is teruggekomen in films. Denk hierbij aan de meer catastrofale films als ‘Waterworld’ en ‘The Day After Tomorrow’ of aan de meer op wetenschap gerichte documentaire ‘An Inconvenient Truth’ van oud-presidentskandidaat Al Gore. In de jaren 2020 zijn er ook een aantal, wat meer op de politiek gerichte, films uitgebracht die het probleem van klimaatverandering laten zien: ‘Don’t Look Up’ en ‘How To Blow Up a Pipeline’. ‘The End We Start From’ past niet echt in een van deze hokjes. De film vertelt een verhaal over moederschap en overlevingsdrang tegen de achtergrond van een ramp als gevolg van klimaatverandering.

De hoofdrol in ‘The End We Start From’ wordt gespeeld door Jodie Comer. Haar personage wordt niet nader benoemd. Zij is hoogzwanger terwijl de regen met bakken uit de hemel komt. Net op het moment dat het water zelfs door de ramen van haar huis naar binnen komt, begint de vrouw met bevallen. Ze wordt net op tijd uit haar huis gered en belandt in het ziekenhuis. Na de goed verlopen bevalling, gaat ze samen met haar pasgeboren baby en vriend R (Joel Fry) op zoek naar een tijdelijk onderkomen. Ondertussen heeft bijna heel Engeland last van het extreme noodweer. De vrouw en R komen aan bij de ouders van R. Hier lijken ze wat tot rust te komen. Wanneer er echter iets vreselijks gebeurt, komen de vrouw en R uit bij een opvangcentrum. Hier is echter geen plek, alleen voor kindjes met een ouder. Vanaf hier staat de vrouw er dus alleen voor.

‘The End We Start From’ snijdt uiteenlopende thema’s aan. Zo laat de film zoals al eerder genoemd de gevolgen van klimaatverandering zien. Daarnaast komen in de film onderwerpen als vriendschap, moederschap en overlevingsdrang aan bod. Deze thema’s komen vaak op een mooie manier naar voren, met name door het acteerwerk. Zo weet Jodie Comer met een blik vaak meer te zeggen dan met woorden en is haar chemie met zowel Joel Fry als Katherine Waterston (in de rol van O, met wie de vrouw bevriend raakt) erg goed. Hoewel de chemie tussen Comer en haar medespelers meer dan prima is, zijn de scènes waarin Comer alleen speelt het allerbeste. Hierin kan ze haar volledige talent benutten en bovendien zijn deze scènes vaak erg emotioneel.

Ook maakt de film op technisch vlak indruk. ‘The End We Start From’ heeft een relatief klein budget van 9 miljoen pond. De makers hebben daarmee een mooie film weten te creëren. Zo zijn de overstromingsscènes en de fragmenten waarin de schade van de overstromingen te zien zijn erg indrukwekkend. Ook speelt de film goed met tijd. Er wordt op geen enkel moment aangegeven hoeveel tijd er verstreken is tussen de scènes in, dit wordt enkel weergegeven door het groeien van het kindje, Zeb, van de vrouw. Bovendien maakt regisseur Mahalia Belo goed gebruik van het prachtige Engelse landschap. Dit levert een aantal prachtige shots op.

Kortom, ‘The End We Start From’ is een sterke film die verschillende thema’s aanspreekt. Jodie Comer levert weer een ijzersterke acteerprestatie en de chemie tussen haar en haar tegenspelers is eveneens meer dan prima. Ook weet de film technisch hoge ogen te gooien met een relatief klein budget.

Tom Holtackers

Waardering: 4

Bioscooprelease: 23 mei 2024