The Exorcism of Emily Rose (2005)

Regie: Scott Derrickson | 115 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Laura Linney, Tom Wilkinson, Campbell Scott, Jennifer Carpenter, Colm Feore, Joshua Close, Kenneth Welsh, Duncan Fraser, JR Bourne, Mary Beth Hurt, Henry Czerny, Shohreh Aghdashloo, Steve Archer

Het verhaal van Emily Rose is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Anneliese Michel, een Duits meisje uit de jaren 70. Met waargebeurde verhalen is het vaak de vraag of het wel goed uitpakt ze te verfilmen, zeker als het om verhalen gaat waar zich bovennatuurlijke gebeurtenissen voordoen. ‘The Exorcism of Emily Rose’ had net zo goed een ‘normale’ horrorfilm kunnen zijn, maar het feit dat het echt plaats heeft gevonden geeft het net wat meer diepgang. In dit geval heeft het dus positief uitgepakt.

De hoofdrol is niet weggelegd voor Emily zelf, maar voor Father Moore die het exorcisme uitvoerde en voor zijn advocate, Erin Bruner, respectievelijk Tom Wilkinson en Laura Linney. Beiden zijn goed en lijken zich bewust van de zware taak die op hun schouders ligt: het allemaal zo overtuigend mogelijk brengen. Dit geldt natuurlijk ook voor Jennifer Carpenter die de rol van de door de duivel gekwelde Emily Rose op zich neemt. Zij is meer dan geloofwaardig wanneer haar karakter epileptische aanvallen heeft. In de verte doet het denken aan het verhaal van The Exorcist, maar doordat Emily er veel natuurlijker uitziet en het geheel niet overdreven wordt, komt het al meteen een stuk betrouwbaarder over. Daarnaast is er natuurlijk de vrije ruimte, de kijker kan zelf kiezen wat hij gelooft; voor beide mogelijkheden worden goede argumenten gegeven. Scott Derrickson wil namelijk dat men na het zien van deze film gaat nadenken over het onderwerp en over het geloof. Dat is ook aardig gelukt.

Derrickson heeft ervoor gekozen het verhaal te vertellen door middel van flashbacks, wat in deze context erg goed werkt. Voor de beide visies wordt de informatie op zon manier verstrekt dat de kijker uiteindelijk zelf niet meer weet wat nou de waarheid is. Aan het begin van de film blijft men sceptisch over een mogelijke aanwezigheid van de duivel, maar naarmate het einde nadert wordt juist dat argument veel geloofwaardiger, niet in de minste zin omdat het acteerwerk bijzonder goed is. De achtergrondmuziek en het suggestieve camerawerk maakt het geheel compleet.

‘The Exorcism of Emily Rose’ is een spannende film, maar voor de liefhebbers van horror waarschijnlijk niet spannend genoeg. Het moet het voornamelijk hebben van suggestie en uiteindelijk ook van het nadenken van de kijker zelf. De film zet aan tot het beschouwen van het onderwerp. Geen makkelijke film dus, het geeft genoeg voedsel tot denken.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 17 november 2005