The Expendables 2 (2012)

Regie: Simon West | 102 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Liam Hemsworth, Bruce Willis, Sylvester Stallone, Jason Statham, Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme, Jet Li, Chuck Norris, Charisma Carpenter, Dolph Lundgren, Terry Crews, Scott Adkins, Randy Couture, Nikolette Noel, Novak Djokovic, Nan Yu, Amanda Ooms

Het eerste deel van ‘The Expendables’, dat in 2010 verscheen, zal voor velen als een lichte teleurstelling hebben gevoeld. Immers, van een film waarin zo’n beetje alle grote actiehelden uit met name het verleden maar ook het heden hun opwachting maakten, mocht zeker wel wat meer dan hersenloos vermaak worden verwacht. Helaas kon de film destijds niet aan de zo hoge verwachtingen voldoen. Toch is het gezien het commerciële succes niet vreemd dat we twee jaar later op een vervolg getrakteerd worden waarin ‘The Expendables’ weer de wereld van de ondergang moeten redden.

Alle acteurs uit het eerste deel zijn weer teruggekeerd voor dit vervolg. Dat houdt in dat we wederom Sylvester Stallone als Barney Ross en Jason Statham als Lee Christmas in een hoofdrol aan het werk zien. Ondersteund door hun kompanen Gunner Jensen (Dolph Lundgren), Hale Caesar (Terry Crews), Toll Road (Randy Couture) en Yin Yang (Jet Li) worden ze ditmaal naar Oost-Europa gestuurd om een kluis te onderscheppen waar geheime informatie in zit die niet in foute handen terecht mag komen. Wanneer deze simpele operatie toch mislukt en de slechteriken, onder leiding van niemand minder dan Jean-Claude van Damme als de zogeheten Vilain, er met de kluis vandoor gaan, zit er maar een ding op voor The Expendables: ‘Track them, find them, kill them’ aldus Sylvester Stallone.

Veel meer dan dit valt er ook niet over het verhaal van ‘The Expendables 2’ te vertellen. De niet al te subtiele subtitel ‘Back for War’ die aan de film is toegevoegd zegt genoeg, want de actie spat vanaf de fraaie openingsscène in Nepal van het scherm af en deze is heerlijk over the top. De film windt er geen doekjes om, de oude helden zijn stoer en krijgen de hele film de kans om hun spierballen tentoon te spreiden. Overgoten met een heerlijk humoristisch sausje rollen de helden van de ene spectaculaire schietpartij in de volgende explosie.

Daar waar het eerste deel al snel in een verplicht nummertje ontaardde, daar slaagt dit vervolg er wel in om leuk te blijven en dit komt vooral door de humor die in de actie verwerkt is. Of het nu Arnold Schwarzenegger is die met de woorden “I’m back” The Expendables uit een grot bevrijdt of een hilarische schietpartij op een vliegveld, het smaakt allemaal naar meer. Ook de acteurs hebben duidelijk lol in wat ze doen en dit straalt van de film, die qua setting overigens een beetje inspiratieloos is, af. En hoe vaak zie je in een film Sylvester Stallone, Bruce Willis en Arnold Schwarzenegger het met zijn drieën zij aan zij tegen de bad guys opnemen? Alleen dat maakt ‘The Expendables 2’ al de moeite waard.

Het is eigenlijk vreemd dat een film waar eigenlijk zoveel op aan te merken valt toch zo leuk is om te kijken. Want het verhaal is slecht, heel slecht, en er zitten ook wel een paar ietwat vreemde scènes in. Met name de rol van Booker (Chuck Norris), wiens komst telkens met de muziek van ‘The Good the Bad and the Ugly’ wordt aangekondigd, is hoewel zeker humoristisch ook nogal raar. Daarnaast is het echt goed zoeken naar dialogen waarbij de zinnen uit meer dan vijf woorden bestaan, want die zijn er echt amper. Met name Dolph Lundgren en Randy Couture lijken vooral als opdracht chagrijnig kijken te hebben meegekregen. Toch is het eigenlijk overbodig om deze kritiekpunten te vermelden omdat ‘The Expendables 2’ er geen doekjes om windt wat het de kijker gaat brengen. Uiteindelijk is het dan ook een lange adrenalinerush naar de zeer komische finish geworden. Naar eigen zeggen horen The Expendables eigenlijk ‘in een museum thuis’, maar dit tweede deel bewijst dat het hiervoor toch echt nog iets te vroeg is.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 16 augustus 2012
DVD- en blu-ray-release: 18 december 2012