The Expendables (2010)

Regie: Sylvester Stallone | 99 minuten | actie, thriller, avontuur | Acteurs: Sylvester Stallone, Jason Statham, Jet Li, Dolph Lundgren, Mickey Rourke, Arnold Schwarzenegger, Bruce Willis, Eric Roberts, Randy Couture, Steve Austin, David Zayas, Giselle Itié, Terry Crews, Senyo Amoaku, Hank Amos, Charisma Carpenter, Gary Daniels, Lauren Jones, Amin Joseph

Op de vraag waarom alle vrouwen in zijn nieuwe film mannelijke redding nodig hebben, antwoordde Stallone: ‘Het moet niet te complex worden’. Dat is exact wat ‘The Expendables’ ons geeft. Een actiefilm zoals het hoort: vechten, schieten en explosies, zonder complex te worden. De geestelijk vader van het actiegenre, Sylvester Stallone, kreeg het voor elkaar een indrukwekkende sterrencast te strikken voor deze film. Naast de hoofdrol, was hij ook verantwoordelijk voor het script en de regie.

De cast van de film kan bijna niet beter. Vrijwel alle actiehelden van de afgelopen decennia en anderzijds gespierde gasten doen mee: Jason Statham, Jet Li, Randy Couture, Terry Crews, Dolph Lundgren, Steve Austin en Mickey Rourke. Zelfs Bruce Willis en Arnold Schwarzenegger zijn van de partij: weliswaar in een kleine bijrol, maar nou en! De mannen zijn ouder en lelijker geworden, maar dat maakt het alleen maar beter. Ze hebben nog steeds grote gespierde armen, gemarmerd met gezwollen aderen en nemen grote wapens ter hand. Mickey Rourke begint steeds meer op Patty Brard te lijken, of andersom, maar hij blijft een lust voor het oog. Ook Eric Roberts laat zich van zijn beste kant zien als schurk. Het zijn de oude rotten uit het vak, ze weten hoe ze een actieheld moeten neerzetten. Een beetje houterig, precies emotioneel en sympathiek genoeg. Ze snappen dat de beste dialogen in one-liners worden gevoerd.

De vrouwelijke bijdragen zijn beperkt. De ‘love-interest’ van Statham had dan ook makkelijk achterwege gelaten mogen worden, want het voegt te weinig toe. De dochter (Giselle Itié) van de corrupte dictator doet goed wat ze moet doen, zonder zoetsappig of irritant te worden.

De heren zijn werkzaam als huursoldaten en worden door de geheimzinnige Mr. Church ingehuurd voor een missie met een gegarandeerde adder onder het gras. Ze moeten een Zuid-Amerikaans eiland infiltreren dat in handen is geraakt van een corrupte dictator (David Zayas). Lees: het complete militaire apparaat uitroeien en de orde herstellen. Het verhaal kent misschien weinig diepgang, maar zit prima in elkaar. De plot en de karakters worden nergens pretentieus en dat maakt het een plezier om naar te kijken. Hier en daar ontbreekt het de film aan tempo, maar vervelen doet het nergens. De vechtscènes zitten goed in elkaar en vliegen je om de oren. Het wapengekletter is verpletterend en de explosies indrukwekkend. Stallone weet hoe hij een actiefilm in elkaar moet zetten.

Dolph Lundgren omschreef de film als een old-school, kick-ass actiefilm, waarin mensen vechten met messen en op elkaar schieten. Precies zoals een actiefilm moet zijn. ‘The Expendables’ is eigenlijk nu al een klassieker.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 19 augustus 2010