The Expendables 3 (2014)

Regie: Patrick Hughes | 126 minuten | actie, avontuur, thriller | Acteurs: Sylvester Stallone, Jason Statham, Harrison Ford, Arnold Schwarzenegger, Mel Gibson, Wesley Snipes, Dolph Lundgren, Randy Couture, Terry Crews, Kelsey Grammer, Glen Powell, Antonio Banderas, Victor Ortiz, Ronda Rousey, Kellan Lutz

Het is wederom tijd voor een nieuw groepsuitje van onze favoriete actiehelden van weleer in ‘The Expendables 3’. Als drijvende motor achter de filmserie heeft Sylvester Stallone ook dit keer weer nieuwe namen weten te strikken. Onder andere Wesley Snipes, Antonio Banderas, Mel Gibson en Harrison Ford zijn aan de cast toegevoegd. Naast de welbekende oudgedienden zijn de jonkies ook uitgebreid, waarvan Kellan Lutz uit de ‘Twilight’ Saga bij de meesten een belletje zal doen rinkelen. Bruce Willis is er dit keer niet bij; zijn prijskaartje van $1.000.000 per dag werd net wat te gortig.

Vanaf het eerste moment worden we midden in de actie gegooid. Barney (Sylvester Stallone) en zijn kornuiten zijn erop gebrand om “ex-Expendable”, de vrolijk genaamde Doctor Death (Wesley Snipes), te bevrijden uit zijn gevangenschap. Een aantal doden en explosies verder mogen we de “Doc” weer tot de groep rekenen. Tijdens hun volgende missie stuiten de mannen op Stonebanks (Mel Gibson).

Deze “ex-Expendable gone bad” dacht Barney al jaren geleden te hebben gedood. Als Stonebanks dan ook nog eens Caesar (Terry Crews) zwaar verwond weet Barney het zeker; Stonebanks moet er alsnog aan. Barney durft zijn gebruikelijke makkers niet te gebruiken voor deze gevaarlijke klus en gaat erop uit met een verjongd team. Echter is ervaring niet zomaar te vervangen.

Net zoals The Rolling Stones stadions blijven uitverkopen, zal een nieuwe editie van ‘The Expendables’ actieliefhebbers naar de bioscoop krijgen. De verhaallijn zal nooit het sterkste punt zijn en dat is wederom niet het geval. Er wordt geprobeerd wat meer emotionele lading mee te geven aan het verhaal, maar dit is zo doorzichtig dat het alleen maar ergert. Sylvester Stallone heeft zelf meegeschreven aan het script. Dat zijn naam ooit bekend was vanwege een Oscarnominatie voor beste scenario van ‘Rocky’ is bijna niet meer voor te stellen.

De introductie van Snipes en Banderas is een slimme zet geweest. Hun luchtige personages werken vaak op de lachspieren en zorgen ervoor dat het niet teveel aanvoelt als meer van hetzelfde. De zoektocht naar de nieuwe generatie, onder begeleiding van Kelsey Grammer, is eigenlijk leuker dan de groep zelf. Stuk voor stuk doen ze in ieder geval de titel van de film eer aan; inwisselbaar zijn ze allemaal. Mel Gibson vervult zijn rol als schurk met zichtbaar plezier en doet je afvragen waarom hij niet vaker deze rol aanneemt

De actie is van het prima niveau dat we gewend zijn en alle grote namen in de film doen waar ze voor zijn gekomen, vaak met een knipoog. De film die zou overblijven zonder deze cast zou op zijn hoogst twijfelachtig te noemen zijn.

Mocht je hebben genoten van de vorige delen dan stelt The Expendables 3’ niet teleur. Het trucje is in ieder nog niet uitgewerkt. Alle gebruikelijke ingrediënten zorgen ervoor dat fans van voorgaande delen krijgen waar ze voor komen. Hiermee is eigenlijk ook het meeste gezegd. Zelfs de onbetaalbare oneliner “I am The Hague” maakt dit niet tot een nieuwe klassieker in het genre.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 14 augustus 2014
DVD- en blu-ray-release: 26 november 2014