The Eyes (2017)

Recensie The Eyes CinemagazineRegie: Robbie Bryan | 95 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Nicholas Turturro, Vincent Pastore, Megan West, Ana Isabelle, Greg Davis Jr., Steven Hauck, Danny Flaherty, Carly Steel, Xiren Wang, Daniel Margotta, Jennifer Estlin, Mark Philip Patrick, Bahiyah Hibah, Terrence Clowe, Alan Fox

‘Saw’ bewees dat je goede horrorfilms kon maken zonder een riant budget en liters nepbloed. Door je op de suspense en de kracht van suggestie te richten kom je immers al een heel eind. Regisseur James wan en zijn (schrijf)maatje Leigh Whannell scoorde een dikke hit met hun griezelfilm rond moralistische schurk Jigsaw. Regisseur Robbie Bryan zag deze film die na het tweede deel de hype rond torture porn aanwakkerde en besloot een graantje van deze rage mee te pikken. Enter ‘The Eyes’.

In ‘The Eyes’ ontwaken zes vreemdelingen in een verlaten pakhuis. Ze zijn gekneveld. Deze mensen moeten meedoen aan een wreed spel waar slechts een persoon levend het pand mag verlaten. Maar wie beslist wie het recht heeft om te leven? In een tijdsbestek van twee uur moeten de zes uitmaken wie van hen een tweede kans verdient. Alle deelnemers van dit fatalistische experiment hebben namelijk iets op hun kerfstok. Er moet hoe dan ook een gezamenlijke keus gemaakt worden, want anders worden alle deelnemers omgelegd.

In ‘Saw’ ontwaakten twee mensen in een verlaten ruimte en in ‘The Eyes’ zijn het er zes. Ook het verleden is een graadmeter voor het recht op leven in beide films. Bryan mikt dan ook niet zozeer op originaliteit, maar hoopt dat een plotwending op het einde van de film zijn publiek zal verrassen. Toegegeven: dat lukt zeker! De finale is creatief bedacht en zet de film in een ander licht. Erg goed gedaan. Helaas maakt het deze film een lastige exercitie. Hoewel het einde erg de moeite waard is, is de rest van de film dat eigenlijk niet. Het krukkige acteerwerk en het trage tempo zijn lastig om door te komen. En tja, kijk je een film voor het einde? Moet je eerst door de zure appel heen bijten, voordat je getrakteerd wordt op iets zoetigs? Met een beter script, sterkere acteurs en een vlottere regie was dit een interessantere film geworden. Nu is het een middelmatige B-film met een lichtelijk geniaal einde.

VOD-release: 20 augustus 2020
DVD-release: 20 augustus 2020