The Face of an Angel (2014)

Regie: Michael Winterbottom | 101 minuten | drama | Acteurs: Cara Delevingne, Kate Beckinsale, Daniel Brühl, Genevieve Gaunt, Ava Acres, Lucy Cohu, Sara Stewart, Sai Bennett, Alistair Petrie, Rosie Fellner, John Hopkins, Peter Sullivan, Valerio Mastandrea, Corrado Invernizzi, Alessandro Ananasso, Andrea Tidona, Austin Spangler, Ranieri Menicori, Anjella Mackintosh

Regisseur Thomas Lang krijgt de kans om het boek te verfilmen over de controversiële rechtszaak van student Jessica Fuller. Het meisje wordt verdacht van de moord op haar huisgenoot Elizabeth Pryce. Om de zaak verder te onderzoeken, reizen Simone Ford, schrijver van het boek, en Thomas af naar Italië, het land waar de moord heeft plaatsgevonden. Ze komen terecht in een krankzinnig mediacircus. Door de sensatiezucht van sommige journalisten, begint Thomas ernstig te twijfelen aan de motieven van degenen die zich zowel met de film als de rechtszaak bezighouden. Thomas besluit van koers te veranderen en niet verder mee te gaan in de hype rondom het geweld, de schandalen en de beschuldigingen. Hij wil veel liever een eerlijke en onconventionele film maken ter ere van het slachtoffer om juist haar leven, liefde en vreugde aan de wereld te laten zien.

Het verhaal dat centraal staat in ‘The Face of an Angel’ is deels gebaseerd op de werkelijke gebeurtenissen rondom de onopgeloste moord op de Britse studente Meredith Ketcher in Perugia (2007). Haar Amerikaanse huisgenote Emily Knox was een van de personen die in het verdachtenbankje terechtkwam. Mede door haar knappe verschijning en de sappige details van de moordzaak trok Knox de aandacht van de tabloids, het smeuïge segment van de internationale mediagemeenschap. Hoewel ze aanvankelijk werd veroordeeld voor de moord, kwam Knox jaren na de misdaad in hoger beroep alsnog vrij. In ‘The Face of an Angel’ maakt de stad Perugia plaats voor het beduidend camerageniekere Siena en zijn de namen Meredith en Emily vervangen door Elizabeth en Jessica.

In weerwil van wat je misschien zou verwachten, is de film van regisseur Michael Winterbottom geen misdaadverhaal of veredelde reconstructie van een onopgeloste moordzaak. Het is ook geen klassieke prent over schuld en boetedoening, maar veeleer een soms subtiele en dan weer meer expliciete aanklacht tegen het mediacircus rondom een geruchtmakende moordzaak. De sensatiezucht van de persmuskieten banaliseert namelijk uiteindelijk zowel de misdaad als het slachtoffer. In ‘The Face of an Angel’ beleven we de opgevoerde moordzaak hoofdzakelijk door de ogen van filmmaker Thomas (Daniel Brühl). Gaandeweg zijn verblijf in Italië krijgen de eenzaamheid (die vooral wordt geïllustreerd door de korte gesprekken die hij via de computer met zijn dochtertje voert) en innerlijke demonen greep op de getroebleerde cineast. Het resultaat is een emotionele achtbaan die hem heen en weer slingert tussen emoties als lust, verlangen, vertwijfeling, depressie, liefde en hoop. Tot overmaat van ramp belandt Thomas ook nog eens in een creatief doolhof, vooral omdat zijn ambities te ver lijken te reiken. Het is vooral de zorgzame bardame Melanie (vertolkt door supermodel Cara Delevigne) die zich opwerpt als zijn muze en redder.

Regisseur Winterbottom laat de grenzen tussen fictie en werkelijkheid geregeld vervagen, een keuze die vooral tot uiting komt in de soms bizarre dromen van Thomas. Hoewel die surrealistische intermezzo’s soms aardig bijdragen aan het oproepen van een beklemmend sfeertje, zijn ze niet allemaal even geslaagd. Wel prachtig zijn de nachtelijke en met veel gevoel voor sfeer gefilmde dwaaltochten door de smalle, middeleeuwse straatjes van de Noord-Italiaanse stad Siena

Toch maakt ‘The Face of an Angel’ zijn potentie niet helemaal waar. Hoewel Brühl zeker niet slecht acteert, is zijn personage eigenlijk niet interessant genoeg om een film van ruim anderhalf uur te dragen, een kanttekening die nog veel sterker van toepassing is op de door Kate Beckinsale gespeelde journaliste Simone. Ook de dialogen missen geregeld originaliteit en vernuft, wat toch wel een serieus minpunt is bij een film die de ambitie heeft om diepgaande menselijke emoties te exploreren. Het heeft er alle schijn van dat Winterbottom gaandeweg de film zijn eigen missie – namelijk de aandacht verschuiven van de dader naar het slachtoffer – een beetje uit het oog verliest en vervalt in een wat warrige karakterschets van een niet bijster interessante regisseur die moeite heeft om het juiste levenspad te vinden. ‘The Face of an Angel’ is een film die alle kanten opwaait en soms vooral lijkt te bestaan uit een reeks losse invallen. Hiermee wordt de prent uiteindelijk bijna net zo stuurloos als de hoofdprotagonist Thomas.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 9 juli 2015