The Family Fang (2015)

Regie: Jason Bateman | 105 minuten | drama, komedie | Acteurs: Jason Bateman, Nicole Kidman, Kathryn Hahn, Christopher Walken, Marin Ireland, Harris Yulin, Jason Butler Harner, Josh Pais, Alexandra Wentworth, Michael Chernus, Linda Emond, Scott Shepherd, Charlie

Wat als je hele leven gewijd is aan kunst, ben je dan een succesvol kunstenaar? Ook als je daardoor te kort schiet naar vrienden en, nog belangrijker, familie? In ‘The Family Fang’ zijn moeder (Kathryn Hahn) en vader Fang (Christopher Walken) succesvol kunstenaars. Met hun extreme performance art schrikken ze onwetende omstanders op met onverwachte situaties. Een gestagede bankoverval, straatmuziek met grove liedteksten en ga zo maar door. Bij deze kunst wordt het hele gezin betrokken.

Ook beide Fang-kinderen worden van baby af aan veelvuldig gebruikt om het niets vermoedende publiek eens flink wakker te schudden. Als kind hebben ze daar uiteraard geen problemen mee. Maar als volwassenen moeten Annie (Nicole Kidman) en Baxter (Jason Bateman) hier niets meer van weten. Als beide ouders opeens verdwenen blijken te zijn, houdt de vraag of het gaat om een misdrijf (zoals alle aanwijzingen doen vermoeden) of om een volgend kunstproject broer en zus dag en nacht bezig.

‘The Family Fang’ is een mooie mix van drama, humor en mysterie. Deze ingrediënten zorgen er dan ook voor dat je, ondanks dat de plot wat traag is, geboeid blijft kijken. Het meest interessant is de bijzondere leefwijze die de kinderen door hun ouders opgelegd hebben gekregen. Door middel van terugblikken in documentairestijl zie je veel bizarre situaties voorbij komen waarin ze hun kunst beoefenen. Dit geeft je als kijker een rijke geschiedenis van de karakters. Het is dan ook niet moeilijk om te begrijpen hoe de beide kinderen Fang moeite hebben hun draai te vinden in hun volwassen leven.

Wat een beetje schuurt aan de film is dat deze terugblikken eigenlijk het meest interessant zijn van de film. De bizarre performances zijn heel goed bedacht en trekken de aandacht. Het drama van het heden trekt soms door ontbreken aan gewichtigheid en lijkt nergens echt een kern te raken. Als de gehele film zelf misschien iets meer van de bizarre stijl van de Fang’ kunst in zich zou hebben was dit misschien wel het geval geweest. De film blijft overeind, maar zal misschien niet voor altijd in het geheugen gegrift blijven.

Al met al is ‘The Family Fang’ heel degelijk in elkaar gezet en prima geacteerd. Maar verzandt toch iets te veel in een niet al te gewichtig drama. Iets meer gekte had dit kunnen verhelpen. Alle juiste ingrediënten zijn er, maar tillen elkaar niet op naar een hoger level.

Marit Golstein

Bioscooprelease: 21 juli 2016
DVD-release: 21 oktober 2016