The Family Man (2000)

Regie: Brett Ratner | 125 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Nicolas Cage, Téa Leoni, Don Cheadle, Jeremy Piven, Saul Rubinek, Josef Sommer, Makenzie Vega, Jake Milkovich, Ryan Milkovich, Lisa Thornhill, Harve Presnell, Mary Beth Hurt, Amber Valletta, Francine York, Ruth Williamson

Brett Ratner is een regisseur die afwisselende projecten (zoals muziekvideo’s voor bekende artiesten als Madonna) op zijn repertoire heeft staan. Van de enkele films die hij heeft geregisseerd zijn de meeste actiefilms, waarvan de bekendste de ‘Rush Hour’ films en ‘X-Men: The Last Stand’. In eerste instantie oogt ‘Family Man’ daarom wat vreemd in zijn lijstje. Gelukkig is er onder handen van de actieregisseur een leuke en romantische komedie tot stand gekomen.

In ‘Family Man’ wordt Jack op een koude, eenzame kerstavond door een vreemde man in een nachtwinkel geconfronteerd met het feit dat zijn leven perfect is en dat hij alles heeft wat zijn hartje begeert. “You brought this on yourself, remember that”, is het advies dat Jack meekrijgt van de vreemdeling voordat hij weer alleen zijn bed instapt….om vervolgens de volgende ochtend wakker te worden in een leven dat totaal niet op de zijne lijkt. Ineens heeft hij een vrouw, twee kinderen, een hond en minibus en vrienden. Reden genoeg voor paniek. Helemaal als Jack beseft dat hij nu het leventje leidt die hij zou hebben gehad als hij zijn vriendin van dertien jaar geleden niet had verlaten. Wat volgt zijn scènes waarin Jack geen idee heeft hoe hij moet reageren op verschillende situaties – zoals zijn naakte vrouw onder de douche. Langzaam maar zeker went Jack aan zijn nieuwe leven en begint hij te beseffen dat hij ook dit leven wel eens kwijt zou kunnen raken.

Waar het publiek voornamelijk gewend is om Nicolas Cage als drama of actie personage te zien, is hij in deze film zeer overtuigend als egoïstische zakenman die langzaam opbloeit tot een liefdevolle vader en echtgenoot. Als hij op een gegeven moment tegen zijn vrouw zegt: “Well, you know everything worked out. I mean, I like Annie”, (waarop Kate antwoordt: “Well good, Jack, maybe we’ll keep her”), worden de doorgaans emotieloze gezichtsuitdrukkingen van Cage compleet vervangen door een grote bundel emoties. Het bewijs dat Cage een acteur van formaat is, die in elke film – hoe verschillend dan ook – weet te overtuigen. Téa Leoni is een beetje een B-actrice die het nooit echt heeft gemaakt in het turbulente Hollywood. De rollen die zij kiest zijn niet altijd de meest boeiende en ook haar acteerprestaties zijn niet dermate overtuigend dat deze nog dagen in je hoofd blijven hangen. Toch weet zij juist in deze film door haar uitstraling haar rol als liefdevolle moeder en vrouw op een bijzonder leuke manier neer te zetten. Gelukkig, zo zie je maar weer: elke acteur/actrice heeft wel één film op zijn/haar lijstje staan die een perfect match is.

In 2000 werd ‘The Family Man’ dé kersthit van dat jaar genoemd. Kerst of geen kerst, deze film is een heerlijk romantische feel-good movie. Een leuke familiefilm of een die je prima met je geliefde kunt zien.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 21 december 2000