The Farmer’s Wife (1928)

Regie: Alfred Hitchcock | 94 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Jameson Thomas, Lillian Hall-Davis, Gordon Harker, Gibb McLaughlin, Maud Gill, Louie Pounds, Olga Slade, Ruth Maitland, Antonia Brough, Haward Watts, Mollie Ellis

Alfred Hitchcock mag dan de koning van de thriller en de master of suspense zijn, hij begon zijn illustere carrière met het draaien van romantische komedies. De ‘stomme’ film ‘The Farmer’s Wife’ uit 1928 is gebaseerd op het toneelstuk van de Britse schrijver Eden Phillpotts, wiens werk zich hoofdzakelijk afspeelt in het landelijke Dartmoor, een natuurrijke streek in het zuid-westen van Engeland waar ook veel verhalen van Agatha Christie plaatsvinden. ‘The Farmer’s Wife’ wordt erom geprezen het leven van welgestelde boerenfamilies aan het einde van de jaren twintig zo waarheidsgetrouw weer te geven.

De film draait om Samuel Sweetland (Jameson Thomas), een boer die na het overlijden van zijn vrouw Tibby (Mollie Ellis) en het huwelijk van zijn dochter alleen nog het gezelschap van zijn twee dienaren heeft. Hij voelt zich eenzaam. Omdat zijn vrouw altijd gewild had dat hij zou hertrouwen, begint Sweetland met een zoektocht naar een geschikte partner. Samen met zijn huishoudster Minta (Lillian Hall-Davis) maakt hij een lijstje van mogelijke kandidaten. Zijn eerste keuze is de weduwe Louisa Windeatt (Louie Ponds), maar zij is te veel gewend geraakt aan haar zelfstandigheid om weer te willen trouwen. De tweede keus is Thirza Tapper (Maud Gill), een nerveuze vrouw die bijna flauwvalt wanneer Sweetland haar een aanzoek doet. Zij wijst hem eveneens af. Die avond geeft Tapper een feestje. Op het feestje doet Sweetland een vrouw genaamd Mary Hearn (Olga Slade) een aanzoek, maar ziet het grote leeftijdsverschil niet zitten. Terwijl Sweetland achter de vierde dame op zijn lijst, de bardame Mercy Bassett,(Ruth Maitland) aangaat, blijkt Minta zelf gevoelens te koesteren voor haar werkgever. Maar zijn die gevoelens wederzijds?

Het thrillerelement waar we het latere werk van Hitchcock mee associëren, ontbreekt in ‘The Farmer’s Wife’, maar humor – ook zo’n karakteristiek element in zijn oeuvre – is volop aanwezig. Met name klusjesman Churdles Asher, gespeeld door Gordon Harker, zorgt voor een komische noot. De humor in ‘The Farmer’s Wife’ is echter wel behoorlijk gedateerd. Het grootste manco is echter de voorspelbaarheid van het toch al weinig om het lijf hebbende verhaaltje; al na een paar minuten zie je waar dit heengaat. Gelukkig heeft Hitchcock een en ander kundig in beeld weten te brengen – wat we ergens ook wel van hem mogen verwachten natuurlijk – wat ‘The Farmer’s Wife’, ondanks zijn ‘belegen’ verhaal en dito humor, toch goed kijkbaar maakt.